REKLAMA
Budownictwo Geoinżynieria Hydrotechnika Inwestycje Archiwum NBI
2 Minuty czytania

Nowy terminal morski na Martwej Wiśle w Gdańsku – PROJMORS tworzy przyszłość logistyki paliwowej

W sercu Gdańska, na strategicznych wodach Martwej Wisły, powstała nowoczesna inwestycja, która realnie poszerza operacyjne możliwości przeładunkowe polskich portów. Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych to odpowiedź na dynamicznie rozwijające się potrzeby sektora paliwowego i morskiego. To również dowód na to, jak precyzyjne projektowanie i inżynieria infrastrukturalna mogą kreować nową jakość w logistyce morskiej. Projekt opracowany przez PROJMORS ASE Group sp. z o.o. stanowi przykład synergii doświadczenia, innowacji i głębokiego zrozumienia specyfiki gospodarki morskiej.

Spis treści
widok na port przeładunkowy na Martwej Wiśle w Gdańsku
Budowa portu przeładunkowego na Martwej Wiśle w Gdańsku, luty 2025 r., fot. GRUPA NDI

Infrastruktura terminalu

Nowy terminal wyznacza nabrzeże o długości 380 m, stanowiące obudowę terenu lądowego, oraz dwa stanowiska przeładunkowe wraz z systemem dalb, tworzące wysuniętą na wodę linię cumowniczą z pomostami komunikacyjnymi łączącymi wymienione obiekty. To właśnie tu będą cumowały jednostki do 10 tys. DWT o długości do 130 m oraz mniejsze – do 5 tys. DWT o długości do 100 m. Każda jednostka będzie obsługiwana w systemie jedno- lub dwustanowiskowym, w zależności od parametrów technicznych.

Terminal został zaprojektowany z myślą o obsłudze biokomponentów, olejów bazowych II generacji, paliw żeglugowych MGO oraz innych półproduktów rafineryjnych. Przeładunki realizowane będą z wykorzystaniem ramion nalewczych (cztery na każdym stanowisku) i pływających zapór przeciwdziałających ewentualnym rozlewom w akwenie. Pomosty przeładunkowe zostały oparte na stalowych palach wbijanych w grunt, a cały układ uzupełnia system komunikacyjny z ażurowych pomostów stalowych. Głębokość zanurzenia przy stanowiskach sięga 5,8 m, co zapewnia pełną funkcjonalność nawet przy zróżnicowanych warunkach nawigacyjnych.

Logistyka i manewrowość na najwyższym poziomie

W ramach projektu zaplanowano również obrotnicę manewrową o średnicy 210 m, która umożliwia bezpieczny zwrot statków o 180°, wymagany ze względu na kierunek podejścia do stanowisk. Takie rozwiązanie gwarantuje sprawność operacyjną niezależnie od warunków hydrograficznych i wielkości jednostki. Statek na stanowisku przeładunkowym zawsze cumowany jest dziobem do wyjścia, tzn. dziobem w kierunku Kanału Płonie. Roboty czerpalne obejmujące pogłębienie części akwenu Martwej Wisły do głębokości 7,0 m określono na ok. 430 tys. m³. 

Zastosowano system zapór przeciwrozlewowych z zastosowaniem zwijadeł oraz pełne wyposażenie stanowisk w nowoczesne instalacje technologiczne i elektryczne, dzięki czemu terminal spełnia wymagania środowiskowe i bezpieczeństwa.

Spółki odpowiedzialne za inwestycję to PROJMORS ASE Group sp. z o.o., NDI SA, BPR ASE Group sp. z o.o., Scherzer.

Inwestycja, która wzmacnia gospodarkę morską

Nowy terminal, zaprojektowany przez PROJMORS, a zrealizowany przez firmę NDI, to nie tylko kolejny obiekt infrastrukturalny. To strategiczne rozszerzenie potencjału przeładunkowego gospodarki morskiej w Gdańsku, wzmacniające pozycję Polski na mapie logistycznej, zwłaszcza rejonu Bałtyku. Dzięki niemu możliwe będzie m.in. skrócenie łańcuchów przeładunku biokomponentów i zwiększenie eksportu paliw specjalistycznych.

Dla PROJMORS to kolejna inwestycja wpisująca się w 77-letnią historię firmy w zakresie wspierania rozwoju gospodarki morskiej zarówno w Polsce, jak i za granicą. Obok projektów farm wiatrowych i terminali LNG ta realizacja stanowi dowód nie tylko naszego doświadczenia, ale przede wszystkim zdolności do projektowania efektywnej, bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury przyszłości.

mgr inż. Jerzy Wojciech Drążkiewicz, rzeczoznawca budowlany w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej obejmującej projektowanie i wykonawstwo budownictwa hydrotechnicznego. Posiada certyfikat geotechniczny nr 00/2/98 PKG oraz uprawnienia budowlane bez ograniczeń do projektowania i kierowania robotami budowlanymi konstrukcyjno-inżynieryjnymi w zakresie budowli hydrotechnicznych.

www.projmors.ase.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.