REKLAMA
Geoinżynieria Tunele Inwestycje
5 Minut czytania

Po co nam tunele? – Łódź miastem przyszłości

Mówiąc o inwestycjach infrastrukturalnych realizowanych w miastach zwykle mieszkańców interesuje kilka podstawowych kwestii: Po co ta budowa? Ile będzie kosztowała? Jak bardzo uciążliwe będą prace budowlane? Kiedy jest termin oddania obiektu i czy uda się wykonawcy go dotrzymać?

 

Zdjęcia: Soletanche Polska Sp. z o.o.
Zdjęcia: Soletanche Polska Sp. z o.o.

Dlaczego inwestycje tunelowe to przyszłość nie tylko dla Łodzi opowiadają na przykładzie tunelu drogowego w Nowym Centrum Łodzi Bartosz Paradowski, Kierownik Robót Elektrycznych, BUDOMAL oraz Wojciech Walczak, Project Manager, Soletanche Polska.

Infrastruktura komunikacyjna schodzi do podziemia

Łódź w ostatnich latach jest postrzegana jako wielki plac budowy. To właśnie tutaj realizuje się tunel średnicowy, który ma połączyć dwa dworce kolejowe Łódź Kaliską z Łodzią Fabryczną. To tu konsekwentnie od 2007 roku realizowane jest Nowe Centrum Łodzi. Obie inwestycje mają poprawić komfort życia w mieście i przyciągnąć do niego turystów. Aby oddać tereny naziemne dla ruchu pieszego i rowerowego infrastruktura komunikacyjna miasta schodzi do podziemia. Jedną z takich inwestycji jest oddany niedawno do użytku tunel drogowy w świetle ul. Hasa.

ul. Hasa dziś i jutro


– Podziemna ulica łączy ulicę Kilińskiego z rondem Scheiblerów, Dworcem Fabrycznym, dalszymi ulicami alejami Grochmanów i Scheiblerów. W przyszłości być może będzie połączona poprzez podziemny korytarz również z ul. Dowborczyków. Po to właśnie wykonane jest podziemne rondo. Projekt taką możliwość daje, ale czy będzie to konieczne do realizacji pokażą analizy ruchu pieszo drogowego w Nowym Centrum Łodzi. Obiekt zawiera 7 zjazdów do planowanych sąsiednich budynków, wśród których oprócz obiektów komercyjnych powstanie również ratusz. Nad poziemną przeprawą powstał woonerf –Jest to strefa przyjazna mieszkańcom. Łączy w sobie funkcję ulicy oraz strefy bardziej przyjaznej z elementami małej architektury, placami zabaw i zielenią miejską –
wyjaśnia Bartosz Paradowski, Kierownik Robót Elektrycznych, BUDOMAL.

Jak to zbudowano?
 

Zdjęcia: Soletanche Polska Sp. z o.o.
Zdjęcia: Soletanche Polska Sp. z o.o.

– Prace realizowane były w kilkunastu etapach. Począwszy od prac przygotowawczych, poprzez usunięcie kolizji z infrastrukturą podziemną, a następnie poprzez wykonanie ścian szczelinowych, płytę stropową, płytę denną, prace instalacyjne aż po prace drogowe zewnętrzne – wyjaśnia Paradowski.

Odpowiednio dobrana technologia wykonania sprawiła, że pierwsza część prac czyli ściany tunelu, były wykonane bardzo sprawnie. – Mimo wielu wyzwań, z którymi mierzyliśmy się jako wykonawca fundamentowania specjalistycznego takich jak kolizje z infrastrukturą podziemną (piwnice czy pozostałości kanałów), gęstą sieć uzbrojenia terenu, m.in. biegnąca równolegle do powstającego obiektu sieć wysokiego napięcia wykonaliśmy ten zakres bardzo sprawnie – wspomina Wojciech Walczak, Project Manager, Soletanche Polska. – Średnia wydajność dobowa wyniosła blisko 16 metrów bieżących ścienny szczelinowej na zmianę. Soletanche wykonało 9300 m² ścian szczelinowych, sięgających do maksymalnie głębokości 13m.  To świetny wynik biorąc pod uwagę fakt iż zakres ten został wykonane za pomocą jednego zestawu do ścian szczelinowych. Co wymusił liniowy charakter placu budowy i ciasna zabudowa – dodaje Walczak.     
  
Największą zaletą przy zastosowania ścian szczelinowycyh w obiektach tunelowych jest oszczędność czasu, ponieważ to rozwiązanie pełni podwójną funkcje.

W trakcie realizacji prac ściany szczelinowe miały zastosowanie jako obudowa zabezpieczająca wykop. Następnie pełnią funkcję docelowych ścian tunelu oraz fundamentów podtrzymującego strop. Co z pewnością pozwoliło zaoszczędzić czas i zmniejszyć ilość etapów realizacji. Ta sama technologia została wykorzystana do wykonania baret tymczasowych podtrzymujących strop w trakcie wykonywania stropu oraz prac ziemnych umożliwiając głębienie tunelu tzw. metoda podstropową. Jest to metoda górnicza, w które urobek wybiera się spod wykonanego wcześniej stropu.

Oprócz realizacji samego fundamentowania w postaci ścian szczelinowych oraz elementów oczepu żelbetowego w raz z tymczasowy rozparciem podziemnej części obiektu Soletanche Polska wykonała również projekt jego posadowienia oraz projekt przyszłego parkingu podziemnego, który znajdować się będzie pod płytą Rynku Kobro.

Po co Łodzi taki obiekt?

Przebudowywana ul. Hasa jest elementem projektu pod nazwą Rynek Kobro, który ma być miejscem spotkań dla Łodzian i przyjezdnych. Składa się niejako z dwóch części podziemnej, którą jest poprowadzony ruch drogowy, oraz nadziemnej, która ma pełnić funkcję deptaku . Będzie służyła przede wszystkim pieszym i ma umożliwić dojście do Rynku Kobro, który wykonany zostanie w przyszłości. Soletanche wykonało już projekt geotechniczny podziemia. Będzie tam 3 kondygnacyjny parking na ok 300 miejsc, do którego dojazd będzie prowadził właśnie podziemna ul. Hasa. Sam plac ma być skonstruowany w ten sposób, że będzie łączył przestrzeń restauracyjno – kawiarnianą oraz spacerową z przestrzenią którą można wykorzystać do realizacji różnego rodzaju wydarzeń. Połączenie tej przestrzeni z centrum kultury EC1, w ocenie łódzkich radnych świetnie się sprawdzi, dlatego, że jest idealnie skomunikowane.
 
Ile to kosztuje?

Obiekt kosztował miasto 90 mln. Można zadać sobie pytanie po co Łodzi podziemna ulica? Może te pieniądze można byłoby wydać zupełnie inaczej. Cytując wypowiedź radnego Marcina Hencza jest to inwestycja kapitału, który Łódź pozyskała dzięki sprzedaży działek, które są ulokowane w sąsiedztwie tej ulicy. Ulica Hasa będzie umożliwiała dojazd poprzez podziemną drogie do obiektów w przyszłości wybudowanych w jej sąsiedztwie pozostawiając tym samym Nowe Centrum Łodzi wyłącznie dla ruchu pieszego i rowerowego. Dodatkowo w czasie prac budowlanych przy realizacji Rynku Kobro czy kolejnych obiektów zarówno woonerf jak i droga podziemna będą mogły funkcjonować o ile do ich realizacji zostaną dobrane odpowiednie technologie. – Ściany szczelinowe świetnie sprawdzą się również w kolejnych etapach realizacyjnych na tym kwartale. Największą zaletą tej technologii jest możliwość realizacji prac w bliskim sąsiedztwie użytkowanych, funkcjonujących obiektów. M.in. dlatego stosuje się to rozwiązanie do wykonywania przystanków podziemnych czy stacji meta – wyjaśnia Wojciech Walczak z Soletanche Polska. 

– Uważam, że powstały obiekt drogowy usprawni ruch w Nowym Centrum Łodzi, a jego pełen potencjał będzie można wykorzystać w momencie gdy oddane do użytku zostaną planowane po sąsiedzku inwestycje –
puentuje Bartosz Paradowski z ramienia generalnego wykonawcy firmy BUDOMAL.

Inwestor – Miasto Łódź
Generalny Wykonawca – konsorcjum BUDOMAL & Mosty – Łódź
Wykonawca fundamentowania specjalistycznego oraz projektów posadowienia: Soletanche Polska Sp. z o.o.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA