Kolej Inwestycje
2 Minuty czytania

Ruszyła modernizacja stacji Warszawa Zachodnia

7 lipca 2020 r. Budimex SA podpisał umowę na wykonanie dwóch przedsięwzięć – przebudowę stacji kolejowej Warszawa Zachodnia oraz realizację podziemnego przystanku tramwajowego. Zadania mają zostać przeprowadzone w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 5.1–13 oraz 6.1–22. To największa modernizacja węzła kolejowego w ramach Krajowego programu kolejowego do końca 2020 r.

  

Warszawa Zachodnia jest najpopularniejszą pod względem ruchu pasażerskiego stacją w Polsce. Średnio na dobę przejeżdża tędy ok. 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, towarowych oraz WKD i KM. Według najnowszych danych, w ciągu jednego dnia roboczego z Dworca Zachodniego korzysta 60 tys. osób, a do 2030 r. liczba ta ma się podwoić.

Projekt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia przygotowali architekci z pracowni DWAA Architekci. Zgodnie z koncepcją, kompleksowo przebudowanych zostanie ok. 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Prace będą się odbywać na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia i potrwają do 2023 r. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.

Planowane prace obejmują poszerzenie istniejącego tunelu i wydłużenie go do peronu linii obwodowej. Stanie się on podziemnym dworcem. W ramach przedsięwzięcia mają powstać także nowe perony i zmodernizowana hala dworcowa, dzięki którym zwiększy się zdolność przepustowa tej stacji, a pasażerom będzie się podróżowało o wiele bardziej komfortowo. „Przebudowa Warszawy Zachodniej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji infrastrukturalnych ostatnich lat” – powiedział Dariusz Blocher, prezes zarządu i dyrektor generalny Budimeksu. – To co nas wyróżnia i pozwala prowadzić tak duże projekty to fakt, że posiadamy własny sprzęt do realizacji robót kolejowych i wyspecjalizowaną kadrę inżynierów. Mamy również doświadczenie w realizacji tego typu zadań – w ubiegłym roku wygraliśmy przetarg i rozpoczęliśmy modernizację stacji Port Gdynia o wartości 1,8 mld zł brutto. Gigantyczna inwestycja ma doprowadzić do zwiększenia liczby obsługiwanych pociągów, a także ograniczyć czas trwania obsługi ładunków. Kończymy też modernizację linii Warszawa – Lublin między Otwockiem a Nałęczowem”.

Całkowicie zadaszone perony mają być dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a windy i schody ruchome przystosowane będą do przewozu wózków i rowerów. Pojawi się również kładka dla pieszych łącząca Wolę z Ochotą. Cała stacja ma być czytelnie oznakowana, a poruszanie się po Warszawie Zachodniej ułatwi nowy system informacji pasażerskiej.

Na poziomie –2 zaplanowano budowę tunelu tramwajowego, który powstanie jako pustka technologiczna do wykorzystania w przyszłości w ramach przedłużania linii tramwajowej z Dworca Zachodniego na Wolę.

Na podstawie umowy z Tramwajami Warszawskimi w trakcie modernizacji stacji Warszawa Zachodnia powstanie także podziemny przystanek. Budimex jest odpowiedzialny za najbardziej skomplikowany odcinek całej trasy, który znajduje się bezpośrednio pod peronami kolejowymi. Trasa tramwajowa do Wilanowa będzie rozpoczynać się od półkilometrowego tunelu pod Al. Jerozolimskimi i Parkiem Zachodnim.

Inwestycja w liczbach

– Przebudowanych zostanie m.in. ok. 30 km torów kolejowych, 130 rozjazdów oraz sieć trakcyjna.
– Termin zakończenia robót budowlanych to 2023 r.
– Łączna wartość umów podpisanych z PKP PLK SA i Tramwajami Warszawskimi Sp. z o.o. wynosi 1,94 mld zł netto.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI