
Wszystko dzięki zastosowaniu cementu, który sprawia, że ślad węglowy konstrukcji betonowej jest niższy niż w tradycyjnych rozwiązaniach stosowanych dotychczas na rynku.
Ponad dekada badań i zmian w przepisach
„Już ponad 10 lat temu zaczęły się prace nad wprowadzeniem cementów ze składnikami nieklinkierowymi do produkcji betonu w obiektach infrastrukturalnych” – wyjaśnia Artur Paszkowski, Dyrektor ds. Doradztwa Technicznego i Rozwoju Cement Ożarów. „Działania te obejmowały badania laboratoryjne oraz pierwsze artykuły naukowe publikowane we współpracy z instytutami badawczymi” – dodaje.
Wprowadzenie rozwiązania MILKY WAY wymagało zmiany obowiązujących przepisów, o czym relacjonuje Krzysztof Pytel, Szef Sprzedaży i Rozwoju Segmentu Infrastruktura Cement Ożarów. „To właśnie dzięki m.in. intensywnym działaniom informacyjnym naszego zespołu GDDKiA zmieniła specyfikacje techniczne, dopuszczając cementy nieklinkierowe do budowy obiektów infrastrukturalnych” – wyjaśnia. „W efekcie tej zmiany wprowadziliśmy nasze rozwiązania do budowy obiektów inżynieryjnych” – podsumowuje.
Korzyści i pierwsze zastosowanie na A2
Nawierzchnia wykonana w technologii MILKY WAY jest jaśniejsza niż typowa nawierzchnia asfaltowa. Zwiększa to bezpieczeństwo dróg, redukuje liczbę wypadków oraz daje wymierne korzyści zarządcom. Zużycie energii elektrycznej przy bieżącym utrzymaniu dróg jest niższe o co najmniej 20%.
Rozwiązanie MILKY WAY zostało po raz pierwszy zastosowane na powstającym odcinku autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec (odcinek VI). To właśnie tutaj wybudowano 19 km nawierzchni wykonanej w technologii o obniżonym śladzie węglowym. Generalnym Wykonawcą tego odcinka jest firma STRABAG Polska.
Budowa niskoemisyjnej autostrady A2 to dowód na to, że nasze drogi mogą być jednocześnie funkcjonalne i przyjazne dla środowiska. To ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan