Leasing oraz zakup ze środków własnych na topie
Jak wynika z danych zebranych na zlecenie Carefleet S.A., z leasingu korzysta obecnie 50 proc. mikro, ponad 57 proc. małych oraz 47 proc. średnich firm w Polsce. W przeciwieństwie np. do zakupu aut za gotówkę, rozwiązanie to nie skutkuje zamrożeniem kapitału, który może zostać wykorzystany do realizacji strategicznych celów firmy, a minimum formalności i relatywnie niskie wymogi odnośnie zabezpieczenia transakcji w porównaniu z kredytem bankowym są dla przedsiębiorców dodatkową zachętą.
– Decydując się na finansowanie floty w formie leasingu, firmy mogą wybierać spośród dwóch jego rodzajów – operacyjnego i finansowego. Jak pokazują statystyki, przedsiębiorcy w naszym kraju o wiele chętniej korzystają z pierwszej opcji, choć są również takie sytuacje, w których leasing finansowy może być korzystniejszy – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A. – Generalnie wybór pomiędzy dostępnymi na rynku usługami powinien zostać poprzedzony analizą potrzeb przedsiębiorstwa i bilansem korzyści, jakie mogą przynieść dostępne rozwiązania. Pod uwagę należy wziąć przede wszystkim kwestie związane z wykupem auta, wysokością miesięcznego czynszu oraz odpisami amortyzacyjnymi – dodaje.
Według danych zebranych na zlecenie Carefleet, z leasingu najchętniej korzystają firmy z branży handlowej (56,7 proc. wskazań), transportowej (48 proc. wskazań) oraz produkcyjnej (54,8 proc. wskazań). Wiele firm z sektora MŚP nadal chętnie finansuje flotę ze środków własnych. Ta forma zakupu pojazdów służbowych jest obecnie jedną z dominujących w 47,6 proc. badanych przedsiębiorstw.
Wynajem samochodów rywalizuje z kredytami
Z kredytów, które jeszcze kilkanaście lat temu były bardzo popularną formą finansowania aut służbowych, korzysta obecnie 11,6 proc. badanych mikro, małych i średnich firm. Sukcesywnie rośnie natomiast zainteresowanie wynajmem długoterminowym samochodów – jako jedną z dominujących form finansowania wskazało go 10 proc. ankietowanych. O ile popularność leasingu i finansowania samochodów ze środków własnych utrzymuje się na podobnym poziomie w mikro, małych i średnich firmach, o tyle zainteresowanie wynajmem długoterminowym rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. Odwrotnie natomiast sytuacja przedstawia się w przypadku kredytów. Jako jedną z najczęstszych form finansowania pojazdów służbowych wskazuje je 24 proc. mikroprzedsiębiorstw. W firmach średniej wielkości odsetek ten wynosi zaledwie 4 proc.
– Wciąż na rynku funkcjonuje duża grupa firm, które korzystają z tradycyjnych modeli finansowania samochodów służbowych, takich jak kredyt czy zakup ze środków własnych. Ci przedsiębiorcy powoli otwierają się jednak na korzyści wynikające z rozwiązań outsourcingowych. Z drugiej strony mamy niemal ¼ firm, które korzystają jednocześnie z kilku modeli finansowania floty, a także bardzo liczne grono korzystających z leasingu i coraz mocniej zarysowującą się grupę zwolenników wynajmu długoterminowego – twierdzi Bartosz Olejnik. – Warto zauważyć, że wynajem pojazdów to na polskim rynku rozwiązanie stosunkowo nowe, a jednak bardzo chętnie wykorzystywane przez korporacje i duże przedsiębiorstwa. Prognozy wskazują, że zainteresowanie tą usługą w sektorze MŚP będzie sukcesywnie rosło. Wymaga to jednak czasu, zmian w mentalności przedsiębiorców oraz dużego zaangażowania ze strony firm oferujących usługi CFM – zaznacza.
18,3 proc. firm z sektora MŚP korzysta obecnie z wynajmu
Jak wynika z badania, 18,3 proc. firm z sektora MŚP korzysta w ogóle z wynajmu długoterminowego samochodów. Rozwiązanie to cieszy się największą popularnością w średnich firmach, zatrudniających od 50 do 249 pracowników (29 proc. wskazań). Wynajem długoterminowy jako forma finansowania floty najrzadziej wykorzystywany jest w mikro-przedsiębiorstwach (11 proc. wskazań). Jednocześnie niemal 40 proc. przedstawicieli tych podmiotów rozważa skorzystanie z usługi.
– Usługa wynajmu długoterminowego coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w sektorze MŚP. Według naszych badań w 2009 roku tylko niecałe 5 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z tego rozwiązania. Dziś jest to niemal 20 proc. Polska branża Car Fleet Management konsekwentnie podąża tą samą drogą, którą przeszły kraje Europy Zachodniej, gdzie obecnie większość aut służbowych finansowana jest w formie wynajmu długoterminowego. Tam również z usługi początkowo korzystały korporacje i duże przedsiębiorstwa, a dopiero później, mniejsze podmioty – podkreśla Bartosz Olejnik.
Według danych z badania nieco ponad 47 proc. ankietowanych zna, ale w chwili obecnej nie rozważa korzystania z wynajmu długoterminowego jako modelu finansowania samochodów służbowych, a ponad 11 proc. badanych przedsiębiorców w ogóle nie zna tego rozwiązania.