Przetarg na rozbudowę autostrady A2 – 18 ofert od wykonawców
Do przetargu na rozbudowę autostrady A2 zgłoszono 18 ofert, złożonych przez cztery firmy i cztery konsorcja. Zamówienie podzielono na cztery odcinki realizacyjne, obejmujące łącznie 89 km poszerzanej trasy oraz 3 km prac w obrębie węzła Łódź Północ. W procesie oceny ofert 80% punktacji stanowi cena, natomiast 20% – efektywne wykorzystanie destruktu asfaltowego.
Złożone oferty w podziale na odcinki
- Węzeł Łódź Północ – Łyszkowice (27,9 km): pięć ofert o wartości od 374 (STRABAG) do 512,2 mln zł (konsorcjum firm MIRBUD i Kobylarnia), przy budżecie GDDKiA wynoszącym 536 mln zł.
- Łyszkowice – granica województwa (21,8 km): sześć ofert od 321,4 (STRABAG) do 442,4 mln zł (POLAQUA), przy budżecie 492,7 mln zł.
- Granica województwa – węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km): cztery oferty od 344,8 (STRABAG) do 435,3 mln zł (konsorcjum firm MIRBUD i Kobylarnia), przy budżecie 437,5 mln zł.
- Węzeł Grodzisk Mazowiecki – węzeł Konotopa (17,2 km): trzy oferty od 256,9 (STRABAG) do 361,8 mln zł (konsorcjum firm MIRBUD i Kobylarnia), przy budżecie 341,2 mln zł.
Z wyjątkiem jednej, wszystkie oferty mieszczą się w zakładanych kosztach. Umowy z wykonawcami planowane są na połowę przyszłego roku.
Zakres prac w ramach rozbudowy autostrady A2
Autostrada A2 na odcinku Łódź – Warszawa od ponad 13 lat należy do najbardziej obciążonych ruchem tras w kraju, z dziennym natężeniem od 50 do 100 tys. pojazdów. Wyczerpująca się przepustowość wymaga poszerzenia obu jezdni.
Po rozbudowie trasa od węzła Łódź Północ do Pruszkowa będzie posiadała po trzy pasy ruchu w obu kierunkach, a od Pruszkowa do Konotopy – cztery. Na węźle Łódź Północ, mimo braku potrzeby dobudowy pasów, wykonana zostanie wymiana nawierzchni i montaż energooszczędnego oświetlenia. Łącznie rozbudowa obejmie 92 km autostrady.
Autostrada A2 jako trasa samowystarczalna energetycznie
Istotnym elementem projektu jest wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Rozbudowana autostrada A2 ma być pierwszą trasą w Polsce, której infrastruktura – oświetlenie, stacje meteo i inne urządzenia elektryczne – będzie zasilana instalacjami OZE. Dokumentacja projektowa obejmuje analizę ekonomiczną, lokalizację instalacji oraz uwzględnia zastosowanie magazynów energii.
Organizacja ruchu podczas rozbudowy autostrady A2
Realizacja inwestycji będzie prowadzona przy utrzymaniu ruchu drogowego. Na każdym etapie kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Wymaga to wprowadzenia szczegółowej, tymczasowej organizacji ruchu oraz rozwiązań minimalizujących utrudnienia.
Planowany jest również odcinkowy pomiar prędkości, który skutecznie sprawdził się podczas budowy autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową, poprawiając bezpieczeństwo i płynność przejazdu.
Cele i znaczenie rozbudowy
Rozbudowa autostrady A2 jest kluczowa dla rosnących potrzeb transportowych centralnej Polski. Zwiększona przepustowość poprawi warunki ruchu dla kierowców i przedsiębiorców, a w przyszłości ułatwi dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt ma strategiczne znaczenie dla krajowej sieci drogowej.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
