REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

CER: Czas na realne wsparcie dla transportu szynowego

Wspólnota Kolei Europejskich i Zarządców Infrastruktury (CER) wezwała instytucje unijne do pilnych działań na rzecz rozwoju sektora kolejowego. Branża podkreśla, że obecne warunki uniemożliwiają wykorzystanie pełnego potencjału kolei w realizacji celów strategicznych Unii Europejskiej.

Apel CER do instytucji UE – rozwój kolei jako priorytet
Obraz autorstwa wirestock na Freepik

Apel CER do instytucji Unii Europejskiej

Przedstawiciele CER – największej europejskiej organizacji reprezentującej sektor kolejowy – wystosowali wspólny apel do Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz rządów państw członkowskich. W dokumencie zwrócono uwagę na konieczność podjęcia zdecydowanych działań legislacyjnych i finansowych, które stworzą odpowiednie warunki do bieżącego funkcjonowania oraz długofalowego rozwoju transportu kolejowego w Europie.

Apel podpisali dyrektor wykonawczy CER Alberto Mazzola oraz wiceprzewodniczący organizacji i prezes zarządu PKP S.A. dr Alan Beroud. Deklarację otrzymali m.in. Ursula von der Leyen – przewodnicząca Komisji Europejskiej, Raffaele Fitto – komisarz ds. spójności i reform, a także Piotr Serafin i Apostolos Tzitzikostas – odpowiedzialni za kwestie budżetowe oraz zrównoważony transport i turystykę.

Kluczowe postulaty sektora kolejowego

Apel jest bezpośrednim wynikiem ustaleń Szczytu Szefów Kolei Europejskich, który odbył się we Wrocławiu w ramach zakończonej prezydencji Polski w Radzie UE. W wydarzeniu uczestniczyli ministrowie, prezesi spółek kolejowych z państw Unii oraz eksperci branżowi. Zgodnie z konkluzjami szczytu, bez zdecydowanego wzmocnienia roli kolei niemożliwa będzie realizacja unijnych celów związanych z konkurencyjnością, neutralnością klimatyczną i odpornością systemu transportowego.

– Nasze wystąpienie wyraża potrzebę wdrożenia pilnych działań w obszarze legislacji i finansów. Obecnie kolej nie ma możliwości pełnego wykorzystania swojego potencjału, a tym samym nie może skutecznie uczestniczyć w realizacji kluczowych celów UE – wskazuje dr Alan Beroud. – Apelujemy nie tylko w trosce o przyszłość branży, ale przedstawiamy też konkretne propozycje rozwojowe i eliminacji barier. Jednym z najistotniejszych problemów pozostaje zbyt wolne tempo inwestycji kolejowych.

Beroud przywołał także dane Międzynarodowego Funduszu Walutowego, według których każdy dodatkowy 1% PKB zainwestowany w infrastrukturę kolejową może przełożyć się na wzrost PKB o 1,5% w perspektywie czterech lat.

Deklaracja Wrocławska: rozwój kolei warunkiem konkurencyjnej UE

Wspólna Deklaracja przyjęta 30 kwietnia 2024 r. podczas szczytu we Wrocławiu – zatytułowana „Wzmocnienie konkurencyjności UE poprzez dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność opartą o kolej” – podkreśla rolę kolei jako najbardziej bezpiecznej, energooszczędnej i zrównoważonej formy transportu. Jednocześnie wskazuje na istniejące bariery infrastrukturalne, organizacyjne i finansowe, które utrudniają rozwój tego sektora.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.