
Linia kolejowa nr 96 Tarnów – Leluchów, popularnie określana jako „kryniczanka” łączy się z linią kolejową nr 105 Muszyna – Krynica-Zdrój. Obie trasy tworzą kolejowy ciąg komunikacyjny, który wiedzie przez malownicze tereny do miejscowości turystyczno-uzdrowiskowych na południe Polski.
Modernizacja peronów ułatwia komunikację i korzystnie wpływa na jakość podróżowania koleją. 1 marca rozpoczynają się prace na kolejnych stacjach i przystankach: Barcice, Młodów, Łomnica-Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów-Zdrój, Milik, Muszyna-Zdrój. Dzięki temu zwiększy się komfort pasażerów pociągów, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Odnowione obiekty, służące podróżnym są już w Tuchowie, Andrzejówce i w Starym Sączu. W trakcie jest przebudowa obiektów dla podróżnych na stacjach Rytro i Muszyna. PLK kontynuuje prace w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Projekt za 73 mln zł obejmuje łącznie 13 stacji i przystanków na linii nr 96 i 105.
Sprawniejszy ruch kolejowy, większy poziom obsługi i bezpieczeństwa podróżnych zapewni realizacja, rozpoczynająca się 1 marca następnych zadań na „kryniczance” za blisko 118 mln zł netto ze środków KPK i własnych PLK.
Na odcinku Stary Sącz – granica państwa wyremontowane zostaną tory i 23 przejazdy kolejowo-drogowe oraz 60 obiektów inżynieryjnych (mosty nad potokiem, przepusty, ściany oporowe). W zakresie prac jest także most w Muszynie nad rzeką Poprad.
Na trzech skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w Rytrze i w Muszynie pojawią się nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Planowane zadania obejmują również sieć trakcyjną na trasie między Starym Sączem a Piwniczną. Dzięki pracom pociągi pojadą z prędkością 120 km/h na szlaku Stary Sącz – Rytro. Ponadto zabudowa toru bezstykowego wpłynie także na lepszy komfort jazdy pociągiem. W Piwnicznej-Zdroju planowane jest odnowienie peronu.
Podczas prac wymagane są zmiany w ruchu kolejowym od 1 marca do 11 czerwca br. Przewoźnicy wprowadzają w związku z tym zastępczą komunikację autobusową na odcinku od Nowego Sącza lub Starego Sącza do Muszyny i Krynicy-Zdrój.
Zakończenie zasadniczych prac planowane jest w czerwcu 2025 r., a do końca 2025 r. przewidziane są roboty końcowe wokół torów.