Bocznica kolejowa CPK dla budowy lotniska i KDP
15 grudnia 2025 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na realizację bocznicy kolejowej CPK. Inwestycja zostanie zrealizowana do 2029 r. i po zakończeniu budowy portu lotniczego będzie wykorzystywana na potrzeby jego funkcjonowania.
Zgodnie z szacunkami CPK, dzięki bocznicy kolejowej CPK możliwe będzie dostarczenie około 40 mln ton materiałów budowlanych, w tym kruszyw, spoiw, asfaltu i stali, na potrzeby budowy terminala oraz linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Skala inwestycji wyklucza oparcie transportu wyłącznie na drogach.
Zakres prac i wykonawca
Bocznica kolejowa CPK powstanie jako największy tego typu obiekt rozładunkowy w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Polska. Infrastruktura zostanie dostosowana do parametrów linii KDP i docelowo poprowadzona po śladzie planowanej linii CMK Północ.
Za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum firm Unibep i Track Tec Construction, które przygotuje dokumentację, uzyska wymagane decyzje oraz zrealizuje roboty budowlane. Zakres obejmuje odcinek od włączenia w linię kolejową nr 3 do przyszłego terminala towarowego CPK. Wartość kontraktu wynosi 143 mln zł brutto, a termin realizacji to trzy lata od podpisania umowy.
Kolejny etap inwestycji
W kolejnym etapie, we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, wyłoniony zostanie wykonawca odpowiedzialny za włączenie bocznicy kolejowej CPK w istniejącą linię kolejową nr 3 na trasie Warszawa Zachodnia – Poznań.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
