Dworzec będzie największym centrum komunikacyjnym zarówno w samym Lublinie, jak i regionie. Będzie integrować komunikację miejską z pozamiejskim transportem autobusowym i busowym oraz transport kolejowy.
– To wyjątkowa zarówno dla miasta, jak i regionu inwestycja, która jeszcze przed zakończeniem budowy uznana została za jeden z najpiękniejszych dworców w Polsce. Obiekt o tej charakterystyce i funkcjonalnościach powinien przyczynić się nie tylko do rozwoju turystyki w całym województwie, ale i zauważalnie ułatwić codzienną komunikację mieszkańcom – mówi Artur Popko, Prezes Budimex.
Konstrukcja posiada najnowocześniejsze rozwiązania proekologiczne i spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Na obiekcie, w szklanych zadaszeniach, znajdują się panele fotowoltaiczne o mocy 0,5 MW. Aby zapewnić funkcjonowanie pomp ciepła generalny wykonawca wykonał 42 odwierty o łącznej długości niemal 6 km, natomiast podziemny garaż został wykonany tak, aby jego wietrzenie przebiegało naturalnie, dzięki cyrkulacji powietrza. Rozwiązania te mają służyć osiągnięciu pełnej samowystarczalności energetycznej budynku. Budynek dworca jest również wyposażony w nowoczesny system odzyskiwania deszczówki – stale zapewniający wodę do nawadniania zieleni i do celów sanitarnych. Zastosowano również antysmogowe płyty chodnikowe oraz przewidziano stację ładowarek dla autobusów miejskich.
Dworzec Metropolitarny dosłownie tonie w zieleni. Na terenie inwestycji posadzono łącznie 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, byli i traw ozdobnych. Sama zielona ściana o powierzchni 290 m2 – jedna z największych tego typu w Polsce – stworzona została z blisko 27 tys. roślin.
Wykonany przez Budimex budynek to także ciekawe rozwiązania architektoniczne, takie jak okazałe słupy przypominające gałęzie drzew oraz fasada tworząca wrażenie dwóch osobnych budynków ukrytych w jej wnętrzu. Wyzwaniem było także wykonanie stalowej konstrukcji o łącznej wadze 2 200 ton. Duże wrażenie robi widoczny już z daleka użytkowy dach w formie tarasu widokowego. Przestrzeń ta powstała z myślą o oczekujących pasażerach, który będą mogli korzystać z traktów spacerowych, a także stolików, krzeseł oraz hamaków. Z myślą o najmłodszych wykonano plac zbaw wraz z parkiem linowym.
Budynek został wykonany tak, aby zapewnić maksymalny komfort dla osób z niepełnosprawnościami i jest w pełni dostosowany do bezkolizyjnego przemieszczania się pieszych oraz osób niepełnosprawnych, a także o ograniczonej sprawności ruchowej. Na zewnątrz zamontowano płytki naprowadzające do wszystkich wejść dworca, na perony i przystanki oraz do wind. Taki sam system oznakowania zastosowano wewnątrz. Wszystko po to, aby umożliwić dotarcie do kas biletowych oraz toalet. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością ruchu dwa stanowiska kas zostały obniżone do wysokości 90 cm. Udogodnienia dotyczą również rowerzystów, którzy na miejscu znajdą blisko 70 miejsc postojowych oraz 1,3 km ścieżek rowerowych.
Na terenie dworca nie zabrakło nawiązań do miasta, w którym został wybudowany. Na ścianie wewnętrznej w holu wykonano betonową mapę Lublina o powierzchni ok. 200 m2. Druga powstała na zewnątrz i została wkomponowana w posadzkę. Z kolei obok budynku dworca znajdują się niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, zdobione motywami z ludowych wycinanek.
W ramach kontraktu Budimex wykonał także prace drogowe. Zrealizowano przebudowę ulic wykonując 18,7 tys. m2 nawierzchni bitumicznej oraz 26,2 tys. z kostki granitowej i płyt kamiennych.