REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
4 Minuty czytania

Zielone światło dla budowy S19 Dukla – Barwinek

Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy Duklą a granicą państwa w Barwinku. Decyzja, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności, umożliwia natychmiastowe rozpoczęcie robót budowlanych.

Zezwolenie na budowę drogi ekspresowej S19 Dukla-Barwinek
Wydano ZRID dla budowy drogi S19 Dukla-Barwinek, grafika: GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/

Zezwolenie na realizację inwestycji

Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję ZRID, która umożliwia rozpoczęcie budowy odcinka drogi ekspresowej S19 między Duklą a Barwinek. Decyzja ta stanowi ważny krok w realizacji projektu, gdyż nadaje rygor natychmiastowej wykonalności, co pozwala na niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych.

Odcinek S19, którego długość wynosi ponad 18 km, będzie realizowany przez firmę Polaqua. Całkowita wartość kontraktu to ponad 1,5 miliarda złotych, a termin zakończenia prac przewidziano na II kwartał 2027 roku.

Początek prac budowlanych

Odcinek S19 realizowany będzie w systemie „Projektuj i buduj”, a wykonawca opracował dokumentację techniczną, niezbędną do uzyskania decyzji ZRID. Po jej wydaniu, plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. Na początku robót wykonawca przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą oraz inwentaryzację dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Kolejnymi etapami będą rozpoznania saperskie i środowiskowe.

Trudne warunki budowlane

Odcinek drogi pomiędzy Duklą a Barwinek to jeden z trudniejszych odcinków S19, zarówno pod względem geologicznym, jak i środowiskowym. Trasa graniczy z Słowacją, co dodatkowo podnosi stopień skomplikowania inwestycji.

W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek, łączący drogę ekspresową S19 z istniejącą drogą krajową nr 19. Zaplanowane są również liczne obiekty inżynierskie, w tym 15 estakad, z których najdłuższa będzie miała 1100 m długości i będzie wznosić się na filarach o wysokości 27 m. Na trasie powstanie także siedem mostów, cztery wiadukty drogowe, pięć przejść dla zwierząt oraz szereg obiektów towarzyszących.

Wzrost bezpieczeństwa i ochrona środowiska

W ramach inwestycji zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz zabezpieczenia ochrony środowiska. Zostaną również przebudowane i rozbudowane kolidujące drogi poprzeczne, infrastruktura techniczna oraz urządzenia melioracyjne. Powstaną cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.

Dofinansowanie projektu

Projekt budowy drogi ekspresowej S19 otrzymał dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach programu Łącząc Europę (CEF 2). GDDKiA podpisała z CINEA (Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) umowę, która zapewnia 85% dofinansowanie całej inwestycji. Kwota wsparcia dla odcinka S19 Dukla-Barwinek wynosi 326 161 490 EUR.

zaślepka
logotyp Dofinansowane przez Unię Europejską

07.07.2025

Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy odcinka drogi ekspresowej pomiędzy Duklą a granicą państwa w Barwinku. Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych.

Grafika informująca o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla-Barwinek. Po lewej mapa Polski ze zbliżeniem na odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla-Barwinek. Po prawej zdjęcie z drogi ekspresowej.

Wniosek dotyczy odcinka S19 o długości ponad 18 km. Wykonawcą jest firma  Polaqua, a wartość kontraktu to ponad 1,5 mld zł. Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac planowane jest w II kwartale 2027 r.

Wypłata odszkodowań za nieruchomości

Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania, będzie prowadził Wojewoda Podkarpacki. Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Właściciele nieruchomości otrzymają od GDDKiA odszkodowanie w ciągu 14 dni od dnia, kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stanie się ostateczna. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.

Plac budowy w rękach wykonawcy

Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o decyzję ZRID. Teraz, kiedy została ona wydana, można rozpoczynać roboty budowlane.

Plac budowy niezwłocznie przekażemy wykonawcy, który w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą, a także inwentaryzację dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz środowiskowe.

Odcinek przygraniczny

Trasa między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. 

W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia drogi ekspresowej S19 z istniejącą DK19. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała aż 1100 m długości i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 27 m od poziomu terenu. Powstanie również siedem mostów, cztery wiadukty drogowe, pięć przejść dla zwierząt (trzy dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu poprzecznych oraz dodatkowych jezdni.

Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.

Dofinansowanie projektu

GDDKiA podpisała z CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) Grant Agreement (GA), którego przedmiotem jest dofinansowanie projektu pn. Stworzenie transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską i Słowacją, obejmujący realizację drogi ekspresowej S19 odc. Dukla – Barwinek (granica państwa) w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF 2).

Dofinansowanie obejmuje projektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 oraz wykup gruntów niezbędnych do realizacji inwestycji zarówno na terenie Polski, jak i Słowacji. Zgodnie z GA dofinansowanie wynosi 85 proc. Dla odcinka S19 między Duklą a Barwinkiem kwota dofinansowania wynosi 326 161 490 EUR.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.