
Mieszkańcy Kalisza w pełni staną się beneficjentami nowej linii „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Poznań/Wrocław. Miasto zostanie włączone w system szybkiej kolei. Podróż z Kalisza do Warszawy może potrwać jedynie 1 godz. 39 min, a do Poznania zaledwie ok. 40 min. Oprócz tego nowa infrastruktura KDP będzie wykorzystywana również przez ekspresy regionalne, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów do pracy czy szkoły na trasie z Kalisza do Poznania.
Zakładany czas przejazdu takiego pociągu to ok. 1 godz. Dla porównania: dziś taka podróż trwa ok. 1 godz. 30 min. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego.
Budowa linii KDP będzie obejmowała również działania zwiększające integrację węzła przesiadkowego, w tym przebudowę istniejącej stacji w Kaliszu w zakresie układu torowego i infrastruktury pasażerskiej. W porównaniu ze stanem obecnym proponowane rozwiązanie zakłada m.in. zwiększenie liczby peronów kolejowych do obsługi pasażerów, nowe rozwiązania regionalnego i miejskiego transportu autobusowego, układu drogowego i sieci dróg rowerowych. Jest to efekt wielomiesięcznej współpracy między specjalistami z Urzędu Miasta Kalisza, a planistami transportowymi i projektantami inwestycji CPK.
Tym samym stacja kolejowa w Kaliszu stanie się jednym z projektowanych na trasie kolejowego „Y” Lokalnych Hubów Mobilności (LHM). Projekt ten pozwala na szersze spojrzenie na zagospodarowanie stacji kolejowych i ich otoczenia oraz opiera się na ścisłej współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Celem jest zaprojektowanie stacji jako multimodalnego węzła przesiadkowego zintegrowanego z otaczającą go tkanką miejską. Stacja w Kaliszu stanie się miejscem przyjaznym pasażerom i mieszkańcom, zwiększając dostępność do usług kolejowych i zachęcając do wyboru komunikacji publicznej. Proponowane rozwiązania będą impulsem rozwojowym dla tej części miasta.
Projektowane założenia kolejowej obsługi Kalisza stosowane są z powodzeniem jako standardowe w krajach zachodnich, które mają doświadczenie w budowie i eksploatacji linii KDP. Według tego modelu – zakładającego bajpass dla najszybszych przejazdów bezpośrednich łączących największe aglomeracje miejskie oraz system łącznic umożliwiający zjechanie na stacje w mniejszych miejscowościach na trasie – realizowana jest np. obsługa kolejowa miasta Le Mans w zachodniej części Francji, gdzie mieszka 145 tys. osób (w aglomeracji ponad 220 tys.). To miasto każdego dnia omija bajpasem 35 par pociągów TGV (w obu kierunkach). W tym samym czasie do miasta zjeżdża łącznicami i zatrzymuje się 21 par pociągów niższej kategorii. Podobne rozwiązania Francuzi zastosowali np. w Poitiers i Tours.