Przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.
Zamawiający przewidział na realizację projektu 2 mld 800 mln zł brutto. Najtańsza ze złożonych ofert wyniosła 2 mld 166 mln zł brutto (konsorcjum PORR i PORR GmbH), a najdroższa 2 mld 797 mln zł brutto (TORPOL i MIRBUD).
Zadaniem wykonawcy będzie budowa tunel o długości 4,6 km (najdłuższy kolejowy tunel w Polsce) przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości kursujących między Warszawą, a Wrocławiem i Poznaniem.
Wykonawca wykona inwestycje w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy.
Drążenie tunelu powinno ruszyć w IV kwartale 2026 r. i potrwać do III kwartału 2028 r.