Zrównoważone lotnictwo w praktyce
Eksperci CPK współtworzyli narzędzie Replication Toolbox – Sustainable Aviation, które stanowi ogólnodostępną bazę wiedzy online. Zawiera ono wyniki badań konsorcjum Alight, pogrupowane w 11 sekcji tematycznych poświęconych różnym aspektom funkcjonowania lotnisk. Każda część prezentuje konkretne rozwiązania służące ograniczaniu wpływu portów lotniczych na środowisko oraz społeczności lokalne.
Wśród proponowanych działań znalazły się m.in. poprawa efektywności energetycznej budynków, optymalizacja systemów zarządzania energią, a także wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i ciepła. Jednym z innowacyjnych rozwiązań jest elektryfikacja floty sprzętu obsługi naziemnej (Ground Support Equipment) z zastosowaniem technologii Vehicle-to-Grid (V2G), umożliwiającej przekazywanie energii z baterii pojazdów elektrycznych do sieci. Dzięki temu nieużywane pojazdy mogą zasilać systemy oświetlenia lub klimatyzacji na lotnisku.
Ekologiczne technologie i paliwa SAF
Dokumentacja opracowana w ramach Replication Toolbox obejmuje również propozycje rozwiązań w zakresie ekologicznego transportu pasażerów i personelu, magazynowania energii oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Ważnym elementem są także metody monitorowania jakości powietrza na lotniskach oraz promowanie wykorzystania biopaliw SAF (Sustainable Aviation Fuels).
Zespół CPK uczestniczył we wszystkich obszarach prac konsorcjum, współtworząc m.in. koncepcję płyty postojowej przyszłości. Polska spółka zaproponowała innowacyjne podejście do elektryfikacji i automatyzacji operacji naziemnych, wpisujące się w ideę inteligentnych i niskoemisyjnych portów lotniczych.
Europejska współpraca na rzecz niskoemisyjnej przyszłości
Projekt Replication Toolbox powstał w ramach pięcioletniego grantu badawczo-rozwojowego finansowanego z programu Horizon 2020 w kategorii „Budowanie niskoemisyjnej i odpornej na zmiany klimatu przyszłości: Bezpieczna, czysta i wydajna energia”. Łączna wartość dofinansowania wyniosła 12 mln euro.
W skład konsorcjum oprócz CPK weszły m.in. Port Lotniczy w Kopenhadze, Duński Instytut Technologiczny (DTI), Lotnisko Rzym-Fiumicino, Lithuanian Airports, Uniwersytet w Parmie oraz Uniwersytet Techniczny w Hamburgu.
Udział w projekcie umożliwił ekspertom CPK dostęp do nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań wspierających transformację klimatyczną sektora lotniczego. Wiedza zdobyta w ramach konsorcjum zostanie wykorzystana przy budowie nowoczesnej infrastruktury Centralnego Portu Komunikacyjnego, łączącej innowacje technologiczne z troską o klimat i środowisko.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
