Realistyczna symulacja na DK44
Ćwiczenia Mayday 2025 przeprowadzono na nowym odcinku obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, między rondem Jagiełły a mostem nad Sołą. Symulowany karambol obejmował 13 pojazdów, w tym autokar i bus, a liczba poszkodowanych przekroczyła 120 osób. Obecność imigrantów o niepewnym statusie pobytowym wymagała interwencji Straży Granicznej.
Organizatorem wydarzenia było Pogotowie Ratunkowe Szpitala Powiatowego w Chrzanowie oraz SPZOZ Rejonowe Pogotowie Ratunkowe w Sosnowcu.
Cele ćwiczeń Mayday 2025
Celem działań było sprawdzenie współpracy służb z województw małopolskiego i śląskiego podczas masowego zdarzenia. Weryfikowano:
- prowadzenie akcji medycznej,
- segregację poszkodowanych,
- organizację pomocy i transportu.
Przeprowadzono także badania dotyczące procedur Ministerstwa Zdrowia, wykorzystania mobilnego USG oraz dronów w działaniach ratunkowych.
Nowa infrastruktura w praktyce
Budowany odcinek obwodnicy Oświęcimia umożliwił przeprowadzenie ćwiczeń w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Służby mogły przetestować procedury na obiekcie, który zostanie oddany do ruchu już wkrótce.
Zasady bezpieczeństwa dla kierowców
Ćwiczenia przypominają o podstawowych zasadach ruchu drogowego: przygotowaniu pojazdu do zimy, dobrym stanie technicznym, przerwach w podróży, unikaniu zatrzymywania się na drogach szybkiego ruchu oraz tworzeniu korytarza życia.
Postępy prac na S1 i DK44
W sierpniu otwarto odcinek obwodnicy Oświęcimia od węzła S1 do ronda w Pławach (4,2 km). W grudniu planowane jest udostępnienie 1,6 km drogi w ciągu DK44. Do końca roku kierowcy pojadą również nowym fragmentem S1 od Dankowic do Bielska-Białej Hałcnowa, a docelowe zakończenie inwestycji na S1 planowane jest na 2027 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
