REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

Dlaczego GDDKiA zmienia nazwy węzłów drogowych?

Częstochowa Północ zamiast Rząsawa, Otwock zamiast Wólka Mlądzka, Halinów, a nie Konik i Warszawa Wschód zamiast Zakręt – to przykłady nazw węzłów na drogach szybkiego ruchu, jakie pojawiły się niedawno lub wkrótce pojawią przy realizowanych właśnie inwestycjach.

 
GDDKiA przypomni, jakie zasady obowiązują przy nadawaniu nazw węzłom drogowym? Dlaczego oprócz nazw pojawiają się również inne oznaczenia?

Projekt dał początek


Ponad dwadzieścia, a nawet jeszcze kilkanaście lat temu, gdy rodził się zamysł budowy sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce, przyjęto zasadę nazywania planowanych odcinków i zlokalizowanych na nich węzłów od leżących w pobliżu miejscowości i miast. Chodziło wtedy o łatwą lokalizację na mapie projektowanego odcinka autostrady czy drogi ekspresowej. Za sprawą budowy pierwszych odcinków autostrady A2 swego rodzaju sławę zyskały takie miasta jak Stryków czy Piątek. Z kolei kierowcy podróżujący odcinkami A4 trafiali na węzły Prądy, Nogowczyce lub po prostu „wyjazd 164” od 164 kilometra tej autostrady.

Wraz z przybywaniem kolejnych kilometrów GDDKiA opracowała zasady nadawania nazw węzłom drogowym, tak by były jak najbardziej jednoznaczne dla podróżujących. Reguluje je zarządzenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 7 kwietnia 2009 roku w sprawie ustalenia oznakowania kierunkowego dla dróg krajowych. Wraz z opracowaniem projektu oznakowania eksperymentalnego, które po raz pierwszy pojawiło się w 2013 roku na autostradzie A1 pomiędzy Toruniem i Kowalem, wprowadzono również numerację węzłów. To ostatnie rozwiązanie jest zdecydowanie łatwiejsze i to nie tylko dla podróżnych spoza Polski.

Obowiązujące zasady nazewnictwa


Węzły drogowe oznacza się nazwami pobliskich miast lub miejscowości, posiadających istotne znaczenie gospodarcze lub komunikacyjne, w szczególności tych których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. Miejscowościami tymi są miasta z listy aktualnych miast wojewódzkich oraz miasta z listy miast wojewódzkich z lat 1975-1998. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się oznaczanie węzłów drogowych nazwami miejsc geograficznych istotnych z punktu widzenia historycznego lub kulturowego.

Nazwy węzłów drogowych powinny być jednoczłonowe (składające się z jednego słowa) i różne w porównaniu z innymi nazwami węzłów. Jednakże w przypadku miast lub miejsc geograficznych z dwuczłonową nazwą dopuszcza się stosowanie dłuższych nazw węzłów. W przypadku zlokalizowania w pobliżu danego miasta od dwóch do czterech węzłów drogowych stosuję się oprócz nazwy miasta określenie położenia geograficznego części miasta, do której prowadzi droga wychodząca z tego węzła. Jeśli na odcinku wokół miasta mamy co najmniej pięć węzłów drogowych dopuszcza się stosowanie nazw węzłów składających się z nazwy miasta i nazwy dzielnicy lub nazwy charakterystycznej części miasta lub nazwy charakterystycznego obiektu tego miasta. W efekcie na S3 mamy węzły Zielona Góra Południe, Zielona Góra Północ, na A1 węzły Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia i Częstochowa Południe. Nazwę węzła nadaje GDDKiA po uzyskaniu opinii właściwego samorządu województwa oraz samorządu miasta, którego nazwa dotyczy.

Wprowadzamy zmiany


Zmiany w nazewnictwie węzłów wprowadzamy sukcesywnie wraz z budową i oddawaniem kolejnych odcinków dróg szybkiego ruchu. Budując kilka lat temu drogę ekspresową S17 na terenie województwa lubelskiego, ogłaszaliśmy przetarg na odcinek od węzła Sielce, na którym w trakcie realizacji pojawiły się docelowe tablice z nazwą Kurów Zachód. Podobnie było z węzłem Rząsawa na A1, gdzie nazwę małej wsi, a potem osiedla, w pobliżu którego zlokalizowano węzeł, zastąpiła nazwa Częstochowa Północ. Pod Bydgoszczą w miejsce nazw wywodzących się od okolicznych wsi Aleksandrowo, Tryszczyn, Pawłówek, Lisi Ogon pojawiły się lub wkrótce pojawią się dwuczłonowe nazwy Bydgoszcz Północ, Bydgoszcz Opławiec, Bydgoszcz Zachód i Bydgoszcz Miedzyń. Jedne z najnowszych zmian to nazwy węzłów w okolicy Warszawy. Na autostradzie A2, na przecięciu z obecną DK2, planowano węzeł Konik, który miał mieć docelową nazwę Warszawa Wschód. Ustawiono jednak tablice z nazwą Halinów od siedziby gminy, przez teren której przebiega ten odcinek A2. Z kolei planowany węzeł Warszawa Wschód znajdzie się na przecięciu obwodnicy stolicy z obecną DK2 w Zakręcie. Analogicznie jak węzeł Warszawa Zachód położony na przecięciu obwodnicy z DK92. Z kolei planowane węzły Ursynów, Rembertów, Wólka Węglowa i Chomiczówka zyskają dwuczłonową nazwę z Warszawą na początku. Z kolei planowany węzeł Warszawa Łomianki, który będzie zlokalizowany na S7 przechodzącej przez to podwarszawskie miasto, będzie nazywał się po prostu Łomianki.

Na tablicach informujących o nazwach węzłów umieszczony jest graficzny symbol węzła oraz, w ramach oznakowania eksperymentalnego na części dróg, jego kolejny numer. Wyjątkiem będą dwa miasta z pełną obwodnicą (ringiem) – Kraków i Warszawa. Na części znaków wyniesionych w ramach oznakowania eksperymentalnego z nazwą węzłów mogą pojawić się docelowo numery z dużą literą R na początku. Przypomnijmy, że nazwy węzłów są tylko nazwą skrzyżowania, a do określania i wyboru kierunku jazdy służy oznakowanie kierunkowe.

Źródło: GDDKiA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA