Nowe ekrany akustyczne przy A1
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie dodatkowych ekranów akustycznych przy autostradzie A1, na odcinku pomiędzy węzłami Łódź Północ i Łódź Południe. To ponad 26 kilometrów trasy przebiegającej przez tereny zurbanizowane miasta Łodzi oraz powiaty zgierski i łódzki wschodni.
Inwestycja ma na celu ograniczenie emisji hałasu komunikacyjnego w bezpośrednim sąsiedztwie trasy, szczególnie w miejscach, gdzie jego poziom przekracza obowiązujące normy.
Obowiązek wynikający z analizy porealizacyjnej
Podstawą realizacji inwestycji były wyniki analizy porealizacyjnej przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na ich podstawie Marszałek Województwa Łódzkiego przeprowadził postępowanie administracyjne, które skutkowało decyzją nakładającą na GDDKiA obowiązek redukcji ponadnormatywnego hałasu.
Pomiary przeprowadzone w 2023 r. wykazały przekroczenia dopuszczalnych wartości hałasu, szczególnie w miejscach sąsiadujących z zabudową mieszkaniową wielorodzinną. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami, maksymalne dopuszczalne poziomy hałasu to 65 dB w dzień i 56 dB w porze nocnej.
Zakres prac: nie tylko ekrany
Planowana inwestycja obejmuje zarówno budowę nowych, jak i rozbudowę istniejących ekranów akustycznych. Realizacja zadania będzie wymagała wykonania szeregu dodatkowych prac towarzyszących, takich jak:
- demontaż i montaż nowych barier ochronnych,
- budowa systemu odwodnienia,
- demontaż ogrodzeń kolidujących z nowymi ekranami,
- usunięcie i ponowny montaż tablic drogowskazowych oraz innych znaków drogowych.
Całość prac zostanie przeprowadzona w sposób minimalizujący uciążliwości dla użytkowników drogi.
Harmonogram realizacji
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na koniec 2025 roku. Całkowity czas realizacji inwestycji wyniesie 25 miesięcy i będzie podzielony na trzy etapy:
- Etap I – projektowanie: 9 miesięcy,
- Etap II – budowa: 10 miesięcy (bez wliczania okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca),
- Etap III – badania skuteczności zabezpieczeń: 6 miesięcy.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
