Elementy obudowy tunelu S19
Produkcja trwała od marca 2023 roku. Każdy pierścień składa się z 10 segmentów, a do ich wytworzenia zużyto łącznie ok. 118 tys. m³ betonu. Część pierścieni przeznaczono jako rezerwę. Dzienna wydajność wynosiła 50 elementów, czyli 5 kompletnych pierścieni. Do ich wykonania potrzebnych było średnio 270 m³ betonu, dostarczanych w 33 betonowozach.
Pojedynczy segment waży do 14 ton, natomiast pierścień – 132 tony. Produkcja prowadzona była z wykorzystaniem betonu klasy C50/60, a w miejscach przejść poprzecznych zastosowano beton klasy C60/75. Do jednego pierścienia potrzeba 53 m³ mieszanki. Połączone elementy tworzą cylindryczną obudowę tunelu.
Proces prefabrykacji segmentów
Prace odbywały się w systemie jednozmianowym wydłużonym – 10 godzin dziennie. Na linii produkcyjnej pracowało 18 osób, a kolejne 40 zajmowało się przygotowaniem koszy zbrojeniowych. Cykl wytworzenia prefabrykatu trwał 8–9 godzin. Dzięki zastosowaniu komory naparzania dojrzewanie betonu skrócono do 6–8 godzin.
Hala prefabrykacji w Lutoryżu
Produkcja elementów obudowy tunelu odbywała się w hali o wymiarach 126,24 m długości, 43,90 m szerokości i kubaturze 50 199,68 m³. Obiekt o konstrukcji stalowej i dwuspadowym dachu został wyposażony w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa o udźwigu 60 ton) oraz węzeł betoniarski. Uruchomienie wymagało pozwoleń z Urzędu Dozoru Technicznego dla urządzeń dźwigowych, instalacji parowej i komory naparzania.
Obok hali powstał plac składowy, na którym zmieści się 550 pierścieni, każdy złożony z 10 segmentów. Po zakończeniu inwestycji w tym miejscu funkcjonować będzie Miejsce Obsługi Podróżnych Lutoryż.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
