REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Dzień Mostowca w GDDKiA

Nieco ponad 10 tys. obiektów mostowych znajduje się w zarządzie GDDKiA. Ich łączna długość wynosi ok. 570 km, a powierzchnia to ok. 8,4 mln m². Wiele z tych mostów zaliczanych jest do wyjątkowych dzieł sztuki inżynieryjnej. Nie mogłyby jednak powstać, gdyby nie praca wybitnych specjalistów. 18 maja obchodzimy Dzień Mostowca.

Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

Inwestycja drogowa jest przedsięwzięciem niezwykle złożonym, które często wymaga współpracy ekspertów z różnych dziedzin. Gdyby nie wspólne działanie drogowców i mostowców, część z kluczowych inwestycji zrealizowanych w Polsce nigdy by nie powstała. Dlatego Dzień Mostowca jest znakomitą okazją, żeby podziękować przedstawicielom branży mostowej za ich pracę i zaangażowanie.

Ponad 40 tysięcy obiektów mostowych

W Polsce znajduje się około 42 tys. obiektów mostowych, z czego 34 tys. to mosty drogowe, a około 8 tys. to mosty kolejowe. Niektóre z nich powstały stosunkowo niedawno m.in. most Rędziński na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, most im. kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie na drodze ekspresowej S7, most im. Jana Pawła II w Puławach w ciągu S12, most na Odrze w Cigacicach na drodze ekspresowej S3, czy most na Wiśle w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Jednak większość mostów ma za sobą kilkudziesięcioletnią lub nawet dłuższą historię.

Wybitni polscy mostowcy – znani i szanowani na całym świecie

Cała historia cywilizacji pełna jest wspaniałych konstrukcji mostowych. Wiele z nich to pionierskie dzieła polskich mostowców nie tylko w kraju, ale na całym świecie. Wśród wybitnych budowniczych konstrukcji mostowych warto wspomnieć Dobrogosta Czarnego z Odrzywołu (Wysokina), starostę radomskiego. To on, na polecenie króla Władysława Jagiełły, kierował budową mostu łyżwowego przez Wisłę pod Czerwińskiem, dla wojsk idących na wojnę z Zakonem Krzyżackim w 1410 roku.

W bardziej współczesnej historii, wśród budowniczych mostów, należy wymienić Stanisława Kierbedzia, który zasłynął jako pionier budowy żelaznych mostów kratownicowych. Jego dziełem był m.in. most Aleksandryjski w Warszawie (potocznie nazywany Mostem Kierbedzia).

Kolejnym słynnym na cały świat mostowcem był Rudolf Modrzejewski, pionier w dziedzinie budownictwa mostów wiszących. Jego projektem jest m.in. Benjamin Franklin Bridge przez rzekę Delaware (rozpiętość przęsła 533,5 m), najdłuższy wówczas (otwarcie w 1926 r.) most wiszący na świecie czy jeszcze dłuższy, wybudowany trzy lata później, Ambasador Bridge na rzece Detroit (563,9 m). Inną wielką osobistością w dziedzinie mostownictwa był Stefan Bryła – konstruktor pierwszego na świecie mostu spawanego na rzece Słudwi pod Łowiczem. Powstał on w 1929 r. i dziś jest zabytkiem klasy 0, która obejmuje obiekty o najwyższej wartości artystycznej, historycznej i naukowej w skali światowej.

Natomiast Ernest Malinowski zasłynął jako konstruktor, do 2005 roku, najwyżej położonej linii kolejowej na świecie, która na całej swej długości usłana jest rozwiązaniami technicznymi z dziedziny mostownictwa. Nie można zapominać także o wykładowcach, takich jak np. Maksymilian Thullie, propagator żelbetu w budownictwie mostowym, czy też Andrzej Pszenicki, którzy wykształcili liczne grono mostowej kadry inżynierskiej.

12. raz obchodzimy Dzień Mostowca

Nie sposób wymienić wszystkich osobistości związanych z mostownictwem w Polsce. To na cześć ludzi takich jak oni, związanych swoją pracą z budownictwem mostowym, uchwałą Zarządu Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, zatwierdzoną 25 kwietnia 2013 r. przez Krajowy Zjazd Delegatów Związku, 18 maja ustanowiono Dniem Mostowców.

Mostowcom z okazji ich święta GDDKiA składa życzenia wszystkiego najlepszego zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Drogowcy życzą satysfakcji z wykonywanej pracy oraz realizacji kolejnych imponujących inwestycji.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA