REKLAMA
Drogi Wiadomości
15 Minut czytania

GDDKiA podsumowała 2019 r.

Rok 2019 GDDKiA zakończyła realizując 80 zadań o łącznej długości ponad 960 km. W 2019 r. udostępniliśmy do ruchu 460 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4 121,3 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 696,2 km autostrad i 2 425,1 km dróg ekspresowych.

 
Zdjęcie: GDDKiA
Zdjęcie: GDDKiA
                      W 2019 roku udostępniliśmy kierowcom 460 km:
– A1 Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia
– A1 Częstochowa Blachownia – Częstochowa Południe
– A1 Częstochowa Południe – Woźniki
– A1 Woźniki – Pyrzowice
– DK25 obwodnica Inowrocławia (łącznik)
– DK3/5 obwodnica Bolkowa
– DK46 obwodnica Myśliny
– DK50/79 obwodnica Góry Kalwarii
– DK44 obwodnica Skawiny
– S11 obwodnica Szczecinka
– S17 obwodnica Kołbieli – obwodnica Garwolina
– S17 koniec obwodnicy Garwolina – koniec obwodnicy Gończyc
– S17 koniec obwodnicy Gończyc – gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego
– S17 gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego – węzeł Skrudki
– S17 Skrudki – Kurów Zachód
– S5 Poznań Zachód – Mosina
– S5 Mosina – Kościan Południe
– S5 Kościan Południe – Lipno
– S5 Żnin Północ – Mieleszyn
– S5 Bydgoszcz Północ – Bydgoszcz Opławiec
– S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe
– S6 Goleniów Północ – Nowogard Zachód
– S6 Nowogard – Płoty
– S6 Płoty – Kiełpino
– S6 Kiełpino – Kołobrzeg Zachód
– S6 Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie wraz z budową obwodnicy Kołobrzegu w ciągu drogi krajowej nr 11
– S6 Ustronie Morskie – początek obwodnicy Koszalina i Sianowa
– S6 obwodnica Koszalina i Sianowa wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód
– S61 obwodnica Suwałk
– S7 gr. woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego – Skarżysko-Kamienna
– S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój i DK47 Rabka-Zdrój – Chabówka
– S7 Lubień – Naprawa (lewa jezdnia)
– S8 Radziejowice – Przeszkoda
– S8 Przeszkoda – Paszków

Ponadto w 2019 roku GDDKiA podpisała 9 umów na łącznie 160,8 km i ogłosiła 34 postępowania przetargowe na zadania o łącznej długości 480,3 km.

Kluczowe połączenia i ciągi komunikacyjne

Zdjęcie: GDDKiA
Zdjęcie: GDDKiA
Autostrada A1
Oddane w tym roku blisko 60 km autostrady A1 w woj. śląskim pozwoliło uzyskać autostradowe połączenie Częstochowy z Katowicami i granicą z Czechami. Sprawne działania i trafne decyzje GDDKiA pozwoliły rozwiązać trudną sytuację na budowie obwodnicy Częstochowy. Niewiele osób w to wierzyło, ale ciężka praca i olbrzymie zaangażowanie wszystkich stron biorących udział w realizacji 20-kilometrowego odcinka A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia przyniosło zakładany efekt. Od 23 grudnia kierowcy korzystają z nowego odcinka A1, w tym również 4-kilometrowego fragmentu od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe.

Autostrada A2 bez PPO i z trzecim pasem ruchu

A2 między Łodzią a Warszawą będzie miała trzy pasy ruchu. W marcu zostały podpisane umowy na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla poszerzenia o dodatkowe pasy ruchu autostrady A2 na odcinku węzeł Łódź Północ – węzeł Konotopa. Szacujemy, że już w 2021 roku będą mogły rozpocząć się prace budowlane.

Od czerwca na autostradzie A2 w rejonie Pruszkowa kierowcy nie muszą już zwalniać, by przejechać przez nieczynny Punkt Poboru Opłat. Kierowcy mogą przejechać na wprost, dwoma pasami ruchu w każdą stronę, z dozwoloną prędkością do 140 km/h. Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami, PPO Pruszków nie utrudnia już przejazdu podróżującym. W ramach prac rozebrano jedenaście wysp segregacyjnych i wyremontowana została nawierzchnia betonowa. Prace związane z rozbiórką prowadzone były w centralnej części PPO i nie powodowały utrudnień w ruchu, który odbywał się dwoma skrajnymi pasami po obu stronach placu.

Autostrada A4

W maju została podpisana umowa na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową, a jej zadaniem jest analiza możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4. Projektanci w swoim opracowaniu uwzględnią również przebieg drogi ekspresowej S5 oraz drogi ekspresowej S8. Podstawą do tego typu działań jest podpisane 25 września 2019 r. przez Prezesa Rady Ministrów, rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, w którym został ujęty nowy fragment drogi ekspresowej S5 od Sobótki (okolice Wrocławia) do połączenia z drogą ekspresową S3 na południu województwa.

Droga ekspresowa S5

W efekcie zakończonych w 2019 roku inwestycji i domknięciu kluczowych ciągów komunikacyjnych kierowcy otrzymali ekspresowe połączenie w ciągu trasy S5 (około 160 km) między Poznaniem a Wrocławiem. Pisząc o S5, nie możemy zapomnieć o województwie kujawsko-pomorskim. Tam oddaliśmy do ruchu ponad 25-kilometrowy fragment od węzła Żnin Północ do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego. Ponadto 31 grudnia oddano do ruchu blisko 15-kilometrowy odcinek Bydgoszcz Północ – Bydgoszcz Opławiec, stanowiący fragment obwodnicy Bydgoszczy.

Droga ekspresowa S5 za trzy lata skomunikuje trzy miasta wojewódzkie – Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. W dalszej perspektywie S5 pobiegnie do Ostródy i drogi ekspresowej S7 wydłużając się do ok. 400 km i łącząc cztery województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie. W swoim docelowym układzie droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A8) stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych na poziomie europejskim. Naturalną kontynuacją tego korytarza, na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego w kierunku wschodnim, są drogi ekspresowe S7 Ostróda – Olsztynek i S51 Ostróda – Olsztyn oraz planowane przedłużenie w postaci drogi ekspresowej S16 do Ełku. Uwzględniając kolejne inwestycje na ciągach dróg: S10 Szczecin – Piła – Bydgoszcz oraz S61 Ełk – Budzisko (granica państwa) oraz istniejący odcinek S51 Olsztynek – Olsztyn, powstanie dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód-zachód.

Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego dla odcinka pomiędzy Ostródą (S7) a Nowymi Marzami (A1). To podstawowy dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenia inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu 2020 roku. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².

Droga ekspresowa S6

Na północy, w woj. zachodniopomorskim, kierowcy mogą już korzystać z całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem a Koszalinem o długości około 130 km.

Droga ekspresowa S7

Sprawniej będziemy podróżować również z Warszawy na południe. Dzięki udostępnieniu ostatniego odcinka S7 w woj. świętokrzyskim, kierowcy będą mieli do dyspozycji w sumie około 200 kilometrów gotowej drogi ekspresowej S7.

Droga ekspresowa S17

Ostatnie 12 miesięcy to kolejny krok przybliżający do zamknięcia połączenia ekspresowego między Lublinem a Warszawą w ciągu S17. W tym roku oddaliśmy do ruchu ponad 70 km tej drogi. Obecnie kierowcy jadący z Warszawy na południowy wschód przez Lublin, mają do dyspozycji 155 km komfortowej i bezpiecznej drogi szybkiego ruchu.

Obwodnice

Rozwój istniejącej sieci drogowej to nie tylko autostrady i drogi ekspresowe. Strategicznym elementem poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróżowania jest budowa obwodnic. Od stycznia br. w ramach realizowanego PBDK na lata 2014-2023 oddano do ruchu 8 obwodnic o łącznej długości ponad 65 km. Są to obwodnica Szczecinka w ciągu S11, Suwałk w ciągu S61, czyli fragment Via Baltica, Bolkowa (DK3/DK5), Góry Kalwarii (DK50/DK79), Wschodnia Obwodnica Olsztyna (S51), Skawiny (DK44), Myśliny (DK46) oraz łącznik obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 25. Pamiętać trzeba również o obwodnicy Częstochowy w ciągu A1.

Przygotowanie kolejnych inwestycji

Przygotowanie inwestycji to etap trudny i wymagający, dlatego już teraz podejmujemy ważne decyzje i konkretne działania, aby kolejne drogi, nie tylko A4 i S5, o których wspomnieliśmy, nabrały nowego ogólnokrajowego wymiaru.

Droga ekspresowa S8

Droga krajowa nr 8 od Wrocławia do Kłodzka będzie drogą o parametrach klasy drogi ekspresowej (klasa S). W trakcie opracowania jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wykonawca analizuje obecnie cztery warianty przebiegu drogi. Każdy z wariantów zakłada budowę drogi w klasie S, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę, budowę węzłów drogowych oraz Miejsc Obsługi Podróżnych. Na posiedzeniu Komisji Ocen Projektów Inwestycyjnych, które planowane jest w I kw. 2020 roku, zostanie zarekomendowany wariant do realizacji. Wariant ten zostanie przedstawiony we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który będzie kolejnym etapem realizacji tego zadania.

Droga ekspresowa S10

Planując nowe drogi, uwzględniamy szerokie spektrum czynników związanych z powstaniem całego ciągu drogi szybkiego ruchu, a nie tylko jej fragmentów. Nie inaczej jest z drogą ekspresową S10, która będzie przebiegać przez cztery województwa – od zachodniopomorskiego, przez wielkopolskie, kujawsko-pomorskie aż do województwa mazowieckiego.

Droga ekspresowa S11

Dla zadań na poszczególnych odcinkach S11 trwa proces przygotowawczy. Podpisano umowy na wykonanie prac projektowo-studialnych obejmujących: Studium Korytarzowe, Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i Koncepcję Programową.

Pracami studialnymi objęte są odcinki S11 od Szczecinka do Kępna.

Droga ekspresowa S12

W grudniu do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie złożyliśmy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej dla S12 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do Radomia. Efektem końcowym przeprowadzonego przez RDOŚ postępowania administracyjnego będzie ustalony przebieg nowej trasy.

Droga ekspresowa S74

W 2019 roku GDDKiA prowadziła prace przygotowawcze do budowy drogi ekspresowej S74 na całym świętokrzyskim odcinku. Dla 6 odcinków trasy o łącznej długości około 100 km komunikującej Podkarpacie i woj. świętokrzyskie z węzłami autostradowymi w woj. łódzkim opracowywane są koncepcje programowe za łączną kwotę 23,5 mln złotych.

Zmiany wprowadzone w 2019 roku. Usprawnienia już funkcjonują

W tym roku wprowadziliśmy wiele zmian, które już działają. Między innymi od połowy roku, mając na uwadze dynamiczną sytuację gospodarczą oraz rynek robót drogowych, stosujemy zmodyfikowane kryteria oceny ofert. Przeanalizowaliśmy wprowadzone przez nas kryteria pozacenowe i to jak ich stosowanie w przetargach wpływa na wartość składanych ofert.
Z kolei w powtórzonym przetargu na budowę autostrady A18 Żary Zachód – Iłowa, a więc w zadaniu realizowanym w systemie tradycyjnym, zdecydowaliśmy się na zastosowanie wyłącznie kryterium ceny. W pierwszym przetargu wszystkie złożone oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na realizację zadania.

Po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych stwierdziliśmy, że wykonawcy składający oferty, najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe kryteria pozacenowe. W efekcie sprowadzało się to do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak decydowała cena. Podjęliśmy słuszną decyzję, która przyniosła właściwy efekt – w powtórzonym przetargu zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena. Chęć wzięcia udziału w postępowaniu wyraziło osiem firm. Tym razem 7 spośród 8 złożonych ofert mieściło się w kosztorysie, a najkorzystniejsza z nich była o ponad 50 mln zł mniejsza od najtańszej w poprzednim przetargu!

Dla zwiększenia konkurencyjności daliśmy wykonawcom możliwość wyboru rodzaju nawierzchni, betonowej lub bitumicznej. Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu może zastosować technologię, w której się specjalizuje i pod tym kątem dostosować ofertę. Oczywiście podczas samej realizacji wykonawca musi zachować określone przez nas wymagania jakościowe. Zoptymalizowaliśmy procedury przetargowe. Wypracowaliśmy nowy harmonogram dla postępowań o udzielenie zamówienia publicznego dotyczący robót prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego w procedurze odwróconej.

Wyznaczamy dłuższe (niż ustawowe) pierwotne terminy składania ofert tak, aby oferenci mogli je lepiej przygotować analizując ryzyka i swoje możliwości wykonania zadania.

Dajemy czas potrzebny do przygotowania optymalnych i dobrze skalkulowanych ofert. Ograniczyliśmy możliwość skrócenia terminu realizacji z 6 do 3 miesięcy i zoptymalizowaliśmy wymagania w zakresie personelu wykonawcy. Usprawniamy realizację inwestycji poprzez zmianę warunków udziału w postępowaniu – zmniejszyliśmy wymagania dotyczące okresu doświadczenia personelu wykonawcy (m.in. 12 miesięcy doświadczenia zawodowego) oraz liczbę wymaganego personelu wykonawcy. Nasze modyfikacje dotyczyły także obszarów związanych z terminem realizacji inwestycji.

Udoskonalać można w nieskończoność i takie jest zadanie GDDKiA jako największego inwestora drogowego w Polsce. Taka jest nasza odpowiedzialność. Będziemy pracować nad kolejnymi zmianami, aby przyszłe kontrakty były realizowane jeszcze sprawniej. Takie pozytywne zmiany mają przełożenie na sytuację podmiotów z branży, na rynek pracy w budownictwie.

GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020


W związku z podpisaniem 12 umów o dofinansowanie w 2019 roku GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 61 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi około 72,39 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 41,06 mld zł oraz wkład UE to blisko 34,88 mld zł. Uwzględniając ww. 61 umów o dofinansowanie, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 82%.

Budujemy nie tylko drogi! Nasze działania w ramach Miejsc Obsługi Podróżnych i elektromobilności


Na koniec 2019 r. mamy podpisanych 98 umów na dzierżawy Miejsc Obsługi Podróżnych kategorii II i III przy drogach zarządzanych przez GDDKiA. W oparciu o zawarte umowy działają już 73 Miejsca Obsługi Podróżnych oferujące szeroki asortyment usług dla podróżnych. Kolejne 25 MOP-ów jest na etapie przygotowania i realizacji. Aktualnie prowadzimy także przetargi na kolejne 15 obiektów MOP.

Dzierżawa nieruchomości MOP generuje dochody, które systematycznie zasilają budżet Krajowego Funduszu Drogowego. Tylko w 2019 r. wpływy z MOP to około 158 mln zł.

Dodatkowo w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uruchomiła pilotażowy projekt dzierżawy terenu na MOP-ach kategorii I pod budowę i obsługę stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Podpisano już 10-letnie umowy dotyczące 10 MOP I na autostradzie A4 Wrocław –  Katowice oraz drodze ekspresowej S8 Wrocław – Łódź. Kolejne 27 MOP-ów I na autostradach A1, A2 i A4 są przedmiotem postepowania przetargowego. Obecnie trwa weryfikacja ofert złożonych w przetargu.

Nowa formuła PPP – prace trwają

W 2019 roku rozpoczęliśmy przygotowania do realizacji zadań inwestycyjnych w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Pierwszym projektem wytypowanym do tej formuły będzie budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S6 (OMT).

Pracujemy już nad projektem umowy o PPP, tabelą podziału ryzyk i założeniami struktury finansowania dla Europejskiego Urzędu Statystycznego – EUROSTAT. Prowadzimy badanie rynku finansowego, a do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) trafiły dokumenty potrzebne do oceny projektu realizacji OMT. W styczniu 2020 roku do Gdańska zawita misja EBI.

W pierwszej połowie przyszłego roku, po uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT w zakresie realizacji projektów drogowych w formule PPP, ogłosimy postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wyłonienie partnera prywatnego. Dialog prowadzony będzie z minimum trzema podmiotami, w stosunku do których nie zachodzą podstawy do wykluczenia z udziału w postępowaniu. Te podmioty będą musiały wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz uzyskać najwyższą liczbę punktów w kryterium selekcji.

Największa obwodnica w Polsce – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Po roku intensywnej pracy ekspertów przedstawiliśmy wypracowane warianty korytarzy przebiegu nowej trasy S10 łączącej się z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Analizując sytuację komunikacyjną, widzimy ogromną potrzebę nowych rozwiązań drogowych, które usprawnią nie tylko ruch tranzytowy w centralnej Polsce, ale będą też oddziaływać na przemieszczanie się pojazdów na całej sieci dróg krajowych i autostrad.

200 lat powstania Centralnej Administracji Drogowej

2019 rok był szczególny dla polskiego drogownictwa. W 2019 r. minęło 200 lat od powołania Jeneralnej Dyrekcji Dróg i Mostów w Królestwie Polskim, Centralnej Administracji Drogowej, której kontynuatorem działań jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Przez te 200 lat potrzeby korzystających z pracy drogowców napędzały naukowców, konstruktorów, inżynierów, techników, mechaników, laborantów, drogomistrzów, dróżników i robotników.

Pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad postanowili uczcić rocznicę organizując akcję ogólnopolskiej zbiórki krwi. Prawie 1400 litrów krwi i jej składników zebraliśmy od początku roku w ramach ogólnopolskiej zbiórki krwi „200 lat Administracji Drogowej”. Naszym celem było, aby zebrać w ciągu roku co najmniej 200 litrów krwi.

Tekst i zdjęcia: GDDKiA

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA