W ramach POIiŚ GDDKiA ma już zakontraktowane 95 proc. alokacji w podpisanych umowach o dofinansowanie dla 80 projektów drogowych. Ostatnie projekty są na etapie oceny. Rozliczono już ponad 91 proc. dostępnych środków unijnych. W ramach refundacji poniesionych wydatków na budowę dróg do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło już ponad 40,2 mld zł.
FEnIKS – następca POIiŚ
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) został zatwierdzony przez Komisję Europejską 6 października 2022 roku. Podobnie jak jego poprzednik (POIiŚ) jest największym programem w całej Unii Europejskiej – zarówno pod względem alokacji, jak i liczby priorytetów rozwojowych.
Wykorzystanie 100 proc. środków
Inwestycje drogowe prowadzone przez GDDKiA finansowane są na bieżąco ze środków KFD. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie z puli Funduszy Europejskich, poniesione wydatki (po zweryfikowaniu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych) są refundowane do KFD.
2023 rok jest ostatnim, w którym rozliczać można projekty w ramach POIiŚ. Te inwestycje drogowe, których proces realizacji nie zakończy się w bieżącym roku, będą miały status projektów fazowanych. Jest to zupełnie naturalny proces, wynikający z cyklu prac nad daną inwestycją i nie mający wpływu na jej realizację. Jego celem jest pełne wykorzystanie alokacji w perspektywie 2014-2020 i elastyczne przejście do perspektywy 2021-2027.
Projekty fazowane, do końca bieżącego roku finansowane będą z POIiŚ, a od stycznia 2024 r. zostaną zadeklarowane w ramach perspektywy 2021-2027, po podpisaniu umowy o dofinansowanie w ramach FenIKS.
Inwestycje fazowane
Na chwilę obecną GDDKiA planuje, że takim system będą objęte następujące projekty:
- DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia,
- S7 Widoma – Kraków (w. Kraków Nowa Huta),
- A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
- S1 Kosztowy – Bielsko-Biała,
- S7 Płońsk – Czosnów,
- DK44 obwodnica Oświęcimia,
- S61 Łomża Zachód – Stawiski.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/