
Drogowcy zaczną od przygotowania dokumentów do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Równocześnie GDDKiA wycofa wnioski złożone w 2015 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku. Umożliwi to wszczęcie postępowania przetargowego, które wyłoni biuro projektowe. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem tunelu. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia GDDKiA w realizacji takich obiektów. Konsekwencją prac będzie wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym.
W trakcie prowadzenia prac projektowych GDDKiA zorganizuje m.in. spotkania informacyjne. Będzie to czas na składanie wniosków do zaproponowanych rozwiązań. Drogowcy wezmą pod uwagę opinie społeczeństwa, a projektanci przeanalizują wszystkie zgłoszenia.
Po wykonaniu analizy wielokryterialnej GDDKiA złoży do RDOŚ w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Wydana decyzja wskaże wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i roboty budowlane w terenie. Przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji szacowane lata realizacji to 2032-2035.