REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

„Gierkówka” staje się historią

13 sierpnia 2021 r. GDDKiA przekaże kierowcom ostatni odcinek betonowej jezdni wschodniej na budowanej A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk. Tym samym skończy się uciążliwa jazda po starej mocno zniszczonej nawierzchni DK1, a dawna „gierkówka” przejdzie definitywnie do historii.

 
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Udostępnione zostanie 6,7 km betonowej jezdni między miejscowościami Wygoda i Parzniewice, co będzie oznaczało, że cały 25-kilometrowy odcinek między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem będzie można pokonać po nowej nawierzchni. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy, udało się to zrobić przed końcem wakacji.

Komfort i bezpieczeństwo

Od 13 sierpnia kierowcy podróżujący autostradą A1 na całym (będącym w budowie) 81-kilometrowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy będą mieli do dyspozycji nową betonową nawierzchnię. Obecnie na odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem obowiązującym układem ruchu jest 1+1, ale jeszcze w wakacje planowane jest wprowadzenie układu 2+2 – po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Tak jak od końca ub. roku obowiązuje na pozostałych odcinkach budowanej A1.

Dwie jezdnie po trzy pasy ruchu jeszcze w tym roku


Przed końcem roku GDDKiA odda do ruchu  cztery  z pięciu odcinków realizacyjnych budowanej A1, od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, łącznie z  drugim  wiaduktem nad linią kolejową (WA-352).  Na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego  prace są najbardziej zaawansowane, a nawierzchnia betonowa  leży już  na obu jezdniach. Na pozostałych trzech odcinkach trwają prace przy  układaniu nawierzchni na drugiej jezdni przyszłej A1.

Po  udostępnieniu  obu  jezdni kierowcy będą mieć do dyspozycji  po  trzy  pasy ruchu.  Jedynie na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk, na który umowę podpisano w kwietniu 2019 r., ruch będzie odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach  w układzie pasów 2+2. Z pełnego przekroju autostrady  pomiędzy Piotrkowem  Trybunalskim,  czyli trzech pasów na dwóch jezdniach, skorzystamy przed końcem 2022 r.

Łączny koszt prac budowlanych  związanych z  przebudową  starych odcinków drogi,  A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od  Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy,  to  ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i  Środowisko.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA