Inwestycja PLK na linii kolejowej E65
Nad Wisłą zostały zamontowane największe konstrukcje nowego mostu. Na linii między Czechowicami a Zabrzegiem przebudowywanych jest 6 wiaduktów i tory. Wartość inwestycji PLK na węźle Czechowice-Dziedzice to 1,4 mld zł.
Między Czechowicami-Dziedzicami a Zabrzegiem budowane są obiekty inżynieryjne. Ekipy pracują w 7 z 12 lokalizacji. Budowany jest m.in. wiadukt nad drogą krajową w Czechowicach-Dziedzicach oraz most nad rzeką Iłownicą na szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Wykonawca rozpoczął układanie torów oraz montaż rozjazdów od strony Zabrzegu w kierunku Czechowic. Na przystanku Zabrzeg na nowych konstrukcjach peronów układana jest kostka. Do prac na odcinku między Czechowicami-Dziedzicami a Zabrzegiem zaangażowanych jest 260 pracowników i 90 maszyn. Podróżni skorzystają z przystanku w połowie 2021 roku.
Kolej szybsza i wygodniejsza dla pasażerów
W Czechowicach-Dziedzicach wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułatwią to windy oraz pochylnie. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą tablice informacyjne z alfabetem Braille’a. Będą nowe wiaty i ławki. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring. Przebudowa stacji Czechowice-Dziedzice zaplanowana jest I kwartale 2021 roku. Przewidziano też lepsze dostosowanie do potrzeb wszystkich podróżnych przystanków Goczałkowice Zdrój i Zabrzeg.
Efektem inwestycji będą sprawniejsze przejazdy pociągów na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.
Na stacji Czechowice–Dziedzice budowane jest lokalne centrum sterowania, które będzie wyposażone w komputerowe urządzenia. Zatrudnieni w nim pracownicy będą dbać o bezpieczne kursowanie pociągów na odcinku Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.
Wartość prac to 1,4 mld zł. Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła – Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg” współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty powinny zakończyć się do października 2023 roku.
Tekst: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcia: Łukasz Hachuła