![Prace na obwodnicy Morawicy, fot. GDDKiA O/Kielce](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Wrzesień/16.09/_resampled/ResizedImage300225-obwodnica_Morawicy.png)
![Prace na obwodnicy Morawicy, fot. GDDKiA O/Kielce](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2019/Wrzesień/16.09/_resampled/ResizedImage300225-obwodnica_Morawicy2.png)
Inwestycja GDDKiA za około 78 mln zł realizowana jest od ubiegłego roku w trybie „projektuj i buduj”, ale wykonawca równolegle uzgadnia optymalizacje projektowe i prowadzi roboty, które określone są w pozwoleniu na budowę. Pierwsze prace w terenie związane z budową tego etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawieckiej rozpoczęły się już zimą i polegały na wycince drzew. Aktualnie kontynuowane są roboty ziemne w śladzie dobudowywanej jezdni wschodniej ciągu głównego drogi krajowej nr 73 oraz drogach dojazdowych. Roboty postępują zgodnie z harmonogramem.
W I etapie obwodnica Morawicy budowana będzie w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem lokalnym podmiejskim i tranzytowym ciężkim odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Termin realizacji inwestycji to 36 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych począwszy od podpisania umowy. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu.
Tekst i zdjęcia: GDDKiA O/Kielce