REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
2 Minuty czytania

Kolejny etap budowy tramwaju do Wilanowa

Już w 2024 roku mieszkańcy Wilanowa dojadą tramwajem do centrum w 25 minut. Inwestycja wkroczy teraz w najtrudniejszą fazę. Wykonawca będzie prowadził prace na całej trasie.

 

Zdjęcie: E. Lach, www.ztm.waw.pl
Zdjęcie: E. Lach, www.ztm.waw.pl

Budowa tramwaju do Wilanowa wkracza w kolejny etap – przebudowy podziemnych instalacji. Powinna być ona realizowana kompleksowo, dlatego plac robót wydłużył się z 2,5 do 7,5 km. Prace trwają na całej długości trasy – od ul. Puławskiej na Mokotowie przez ul. Sobieskiego i aleję Rzeczypospolitej do ul. Branickiego w Wilanowie.

– Za nieco ponad rok z tego miejsca będzie można w 25 minut dojechać nową linią tramwajową do centrum. To spektakularna i bardzo ważna dla nas inwestycja. Chyba nigdy nikt nie wykonywał takiej inwestycji tak szybko – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Wkraczamy teraz w najtrudniejszy etap budowy. Chcemy powiadomić o tym mieszkańców i przedstawić, jakie rozwiązania przygotowaliśmy na ten czas – dodał.

Po rozebraniu nawierzchni rozpocznie się przebudowa wodociągu i odwodnienia, a następnie rozpoczną się przygotowania do prac przy ciepłociągach. Będzie się to wiązało z wykonaniem głębokich wykopów i ich zabezpieczeniem. W kolejnym etapie będą przebudowane instalacje elektryczne. Te prace powinny zostać zakończone na przełomie kwietnia i maja.

W kolejnych miesiącach wykonawca skoncentruje się na przebudowie magistrali ciepłowniczej, zasilającej tę część Warszawy. Prace te można wykonywać jedynie od czerwca do sierpnia. Przebudowa ciepłociągu to jedna z największych inwestycji na trasie tramwaju do Wilanowa – nowy odcinek instalacji rozciąga na długości 2 km.

– Wykonawca, Budimex, realizuje tę trudną inwestycję, mobilizując wszystkie zasoby. Na dziś jest to około 250 pracowników, w docelowym okresie będzie ponad pół tysiąca. Mamy też około 120 maszyn budowlanych – koparek, maszyn do rozbierania nawierzchni, wywrotek, które w miarę postępu prac będą sukcesywnie zwiększane – mówił Artur Stankiewicz, dyrektor kontraktu z Tramwajów Warszawskich.

Zmiana organizacji ruchu i dodatkowe kursy autobusów

11 lutego zamknięta została jedna jezdnia na ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej. Główne skrzyżowania będą przejezdne, jednak w trakcie postępu prac tymczasowo będą wyłączane inne drogi – skrzyżowanie z ul. van Beethovena i Sejmu Czteroletniego, częściowo utrudniony będzie dostęp do ul. Truskawieckiej.

Priorytet zyskał transport publiczny. Autobusy jadące z Wilanowa do centrum korzystają z nowo wytyczanego buspasa o długości blisko 5 km. Od 13 lutego nowe połączenie do metra linii M1 zapewniają autobusy linii 217 na wydłużonej trasie. Z przystanku przy al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego będzie można dojechać do stacji Imielin autobusami trzech linii – 217, 263 i 319 (w porannym szczycie co 4-5 minut). Zmieni się końcowy odcinek linii 172 – autobusy dojadą do pętli Stegny (a nie Sadyba).

Wzdłuż budowy można swobodnie poruszać się pieszo. Utrzymane zostały kładki przebiegające nad budową. Ze względów bezpieczeństwa ruch rowerowy powinien odbywać się stroną zachodnią, tuż obok ruchu drogowego.

Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA