Zakres prac na styku Balzola – Budimex to odcinek D2a
Rozpoczyna się na krawężniku jezdni zachodniej ul. Puławskiej – niemal od pasa rozdziału między torowiskiem i jezdnią – i kończy prawie w ul. Rakowieckiej, na wysokości ul. Starościńskiej. Na tym odcinku Balzola do wykonania ma kawałek torowiska potocznie nazwany torem czwartym (w przyszłości będzie służył tramwajom jadącym od centrum czy Wilanowa i skręcającym w ul. Rakowiecką). Tor poprowadzony jest od strony ul. Goworka i dochodzi do ul. Rakowieckiej. Tor ma długość ok. 50 metrów. To jest zakres który jest na styku prac z drugim generalnym wykonawcą – firmą Budimex. Współpraca między wykonawcami jest bliska. Budimex prowadzi tu prace projektowe, Balzola je wykonuje.
Zmiana planów z uwagi na docelowe przywrócenie ruchu na Puławskiej
Ustalając okres zamknięć i wyłączeń ruchu, Zamawiający chciał skomasować i skoordynować prace prowadzone przez dwóch wykonawców – tak, by maksymalnie skrócić czas utrudnień w rejonie skrzyżowania ul. Goworka, Puławskiej i Rakowieckiej. W jednym czasie w kilku miejscach odbywały się roboty, których nie można prowadzić przy czynnym ruchu tramwajowym. Oprócz robót Balzoli, związanych z usuwaniem kolizji i budową konstrukcji podtorza czwartego toru, Budimex realizował program naprawczy związany z podlewami w torowisku, a także wykonywał prace przyłączeniowe w rejonie podstacji Zajączkowska oraz na skrzyżowaniu Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina.
Dodatkowym benefitem jest praca obu wykonawców obok siebie, co ma ułatwić komunikację i koordynację prac na styku tych dwóch kontraktów. Połączenie zakresów jest sporym wyzwaniem ze względu na swoisty „przekładaniec instalacyjny”, który jest do wykonania pod ziemią. Sprawna komunikacja i partnerska współpraca w fazowaniu wzajemnych robót jest kluczowym czynnikiem wpływającym na czas realizacji zadania. Pierwotnie Zamawiający oczekiwał, aby prace, które wymagają istotnych ograniczeń w ruchu na Puławskiej, zakończyły się przed początkiem roku szkolnego, jednak ze względu na mnogość niezinwentaryzowanych kolizji odtworzenie pełnego ruchu na tym skrzyżowaniu odbędzie się etapowo. 2 września został przywrócony ruch tramwajowy, natomiast ruch samochodowy na zachodniej jezdni ul. Puławskiej został przywrócony 30 września 2024 r.
Zakres prac Balzola w ramach zadania D2a
– W naszym zakresie mamy do wykonania przebudowę wielu instalacji branżowych. Największy zakres do realizacji to kanalizacja deszczowo – odwodnieniowa torowiska i drogi. Do wykonania mamy, częściowo już zrealizowaną, sieć wodociągową. W tym zakresie mieliśmy do wykonania trzy przyłącza. Do tej pory zrealizowaliśmy przebudowę sieci gazowej. Mamy również do przebudowy sieci elektroenergetyczne: oświetlenie drogowe oraz sygnalizację świetlną. Skupiamy się głównie na wykonaniu kanalizacji odwodnieniowej, bo ona determinuje dalsze prace drogowo-torowe – wyjaśnia Michał Sadowski, Kierownik Robót, Balzola Polska.
Dla puszczenia ruchu samochodowego na ul. Puławskiej kluczowe do wykonania jest torowisko
Aby je wykonać trzeba rozwiązać wszystkie kolizje podziemne oraz zrealizować prace takie jak: posadowienie słupów trakcyjnych czy przebudowanie studni sygnalizacji świetlnej na odcinku przy zaprojektowanym torowisku. Wybudować trzeba układ odwodnienia drogowo-torowego oraz rozwiązać kolizję instalacji teletechnicznej z układem torowym, jak również słupem trakcyjnym oraz instalacją oświetlenia drogowego. Co pokazuje poniższa mapka nr1.
Największym wyzwaniem w kontekście kolizji była przebudowa studni teletechnicznej, którą Balzola zamieniła na komorę teletechniczną. Studnia ta jest w bezpośredniej kolizji z nowo zaprojektowanym torowiskiem. Ilość niezinwentaryzowanych okablowań oraz stan techniczny studni spowodowały, że nie można fizycznie jej przenieść. Rozwiązaniem, które wykonała Balzola, jest stworzenie zbrojonego sarkofagu żelbetowego, który zabezpiecza instalacje kablowe bez konieczności ingerencji w ich położenie. Jednocześnie Balzola przenosi właz umożliwiający wejście do komory teletechnicznej z pozycji chodnika. W razie usterki uprawnione służby będą mogły bez konieczności wstrzymywania ruchu tramwajowego zejść do komory i wykonać swoje prace. Bez przeniesienia włazu dostanie się do instalacji nie byłoby w ogóle możliwe. Ten zakres to roboty dodatkowe, które pierwotnie nie były objęte kontraktem i harmonogramem prac.
To nie koniec prac podziemnych na odcinku D2a
Oprócz samego skrzyżowania do realizacji jest spory zakres nowo projektowanych instalacji gazowych, oświetleniowych, wodociągowych czy teletechnicznych na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Starościńskiej. Zakres zadania obrazuje mapa nr 2.
Gdzie kolorem czerwonym zaznaczono instalacje będące w kolizji, ale niepodlegające przebudowie. Kolorem zielonym zaznaczono zakres koniecznych prac do wykonania wynikający z przekazanej dokumentacji projektowej.
Jak wyglądał zakres prac we wrześniu?
Na jezdni ul. Puławskiej między ul. Rakowiecką a ul. Olszewską były wykonane roboty branżowe, takie jak kanalizacja i częściowo roboty elektryczne w kontekście oświetlenia drogowego. Wykonano warstwy wzmocnionego podłoża i rozpoczęte zostały roboty brukarskie. Krawężniki są już ustawione. W tym momencie jest to najbardziej zaawansowany odcinek, który jako pierwszy Balzola chce oddać mieszkańcom dla ruchu pieszego oraz dojazdu do posesji (tylko ruch lokalny). Transport części szyn i rozjazdów już dotarł na Rakowiecką. Montaż rozjazdów i szyn na torze czwartym rozpoczął się na przełomie sierpnia i września i są wykonane na tarczy skrzyżowania jak również jezdnia na ul. Puławskiej wraz z chodnikami.
Jakie prace będą wykonywane w najbliższym czasie?
Sukcesywnie są też realizowane dalsze prace na odcinku ul. Puławska – ul. Starościńska oraz punktowo odcinki udostępniane na całej długości ul. Rakowieckiej, których realizacja musi być wykonana pod ścisłym rygorem harmonogramowym MPWiK. Jednym z największych wyzwań na tym kontrakcie jest fazowanie prac w taki sposób, by mimo nieprzekraczalnych terminów od MPWiK, prowadzić tak pozostałe roboty, aby zapewniona była ciągłość dojazdu do lokali mieszkalnych i użytkowych, jak również dla służb.
Jak będzie wyglądał rozjazd na Rakowiecką?
– Z zakresu torowego mamy do wykonania ok. 150 metrów bieżących toru podwójnego oraz skomplikowane roboty z rozjazdem, który jest usytuowany na tarczy skrzyżowania Rakowiecka – Puławska. Oczywiście roboty branżowe z zakresu energetyki trakcyjnej, czyli słupy, sieci, smarownice. Torowisko jest w konstrukcji bezpodsypkowej. Oparte na płycie betonowej z punktowym przytwierdzeniem częściowo w zabudowie z rozchodnika częściowo na peronach i na przejeździe przez drogę na nawierzchni betonowej – opowiada Michał Sadowski, Kierownik Robót, Balzola Polska.
Po zakończeniu prac na odcinku D2a (to jest od ul. Puławskiej do Starościńskiej), gdy będzie można już fizycznie wyjechać ul. Rakowiecką do Puławskiej, Balzola będzie się przymierzała do zamknięcia ruchu wyjazdu ul. Rakowieckiej na al. Niepodległości. Na temat dokładnego terminu zmiany organizacji ruch na skrzyżowaniu z al. Niepodległości będzie informował inwestor – Tramwaje Warszawskie.