
Na szlaku Piotrków Trybunalski – Baby specjalistyczny sprzęt pozwoli utrzymać płynne przejazdy na ważnej linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice, która łączy 3 województwa: mazowieckie, łódzkie i śląskie. Efektem prac będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa oraz zapewnienie kursowania pociągów bez zakłóceń z prędkością 120 km/h – w przeciwnym razie w najbliższych latach musielibyśmy wprowadzić ograniczenia, które wydłużyłyby czas podróży na tej trasie. Ponadto, prowadzony remont podtorza umożliwi w przyszłości podniesienie prędkości składów do 160 km/h.
W ramach robót oczyszczony i uzupełniony zostanie tłuczeń, wyregulowany tor oraz wymieniona warstwa podtorza. Od kwietnia roboty prowadzi oczyszczarka tłucznia. W maju dołączyła do niej specjalna maszyna torowa AHM800, która realizuje kompleksową wymianę podtorza bez konieczności demontażu toru. Wykorzystanie zwłaszcza kombajnu podtorzowego AHM 800R – jednej z najdłuższych maszyn kolejowych, która w pełnym składzie ma aż ok. 800 m – znacząco skraca czas wykonania robót. Pojazd unosi tor i wykonuje pod nim niezbędne prace. Maszyna wybiera stary tłuczeń i górną warstwę podtorza oraz dostarcza w jego miejsce nowy materiał.
Na podstawie wcześniejszych badań, w niektórych miejscach przewidziano punktową wymianę szyn i podkładów. Przeprowadzona będzie regulacja toru. Dodatkowo naprawę przejdzie 5 obiektów inżynieryjnych (wiadukty, przepusty).
Z prac skorzystają kierowcy, gdyż zaplanowano remont nawierzchni na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych w torze nr 2 w Woli Moszczenickiej i Jarostach. Wymienione zostaną płyty przejazdowe, ułożony nowy asfalt oraz wykonane odwodnienie.
Ze względu na prace w rejonie przejazdów kolejowo-drogowych, mogą nastąpić krótkotrwałe wyłączenia urządzeń sygnalizacyjnych. Apelujemy do kierowców, aby zwracali uwagę na tablice informacyjne, za każdym razem zachowali szczególną ostrożność oraz stosowali się do zasad bezpieczeństwa, czyli zwracali baczną uwagę czy nie nadjeżdża pociąg.
Wartość prowadzonych obecnie prac, ze środków budżetowych, to ok. 12,5 mln zł netto. Zasadnicze roboty zostaną zrealizowane do końca czerwca 2025 r.
Uzupełnieniem tych robót będzie wymiana pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza, zaplanowana na III kwartał 2025 r.