Stanowisko miasta w sprawie konsultacji S7 Kraków – Myślenice
Prezydent Krakowa wystąpił do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o wstrzymanie konsultacji społecznych dotyczących nowego odcinka drogi ekspresowej S7 w kierunku Myślenic. Jak podkreślono, miasto konsekwentnie sprzeciwia się wszystkim wariantom planowanej trasy prowadzących przez obszar Krakowa ze względu na ich negatywny wpływ na dziedzictwo kulturowe, środowisko oraz strefę ochronną uzdrowiska Swoszowice.
List skierowany do GDDKiA jest wynikiem posiedzenia zespołu zadaniowego ds. opracowania propozycji przebiegu korytarza S7 na terenie miasta. Zespół powołany w 2002 r. tworzą przedstawiciele strony społecznej, radni miejscy oraz reprezentanci Urzędu Miasta Krakowa.
Krytyka sposobu prowadzenia konsultacji
Miasto zwraca uwagę, że obecna forma konsultacji S7 Kraków – Myślenice nie zapewnia mieszkańcom możliwości pełnego zapoznania się z obszerną dokumentacją. Podkreślono również, że zaplanowane miejsce spotkań nie znajduje się na terenach objętych przebiegiem proponowanych wariantów, co utrudnia udział najbardziej zainteresowanych.
Władze Krakowa postulują, aby spotkania odbyły się najwcześniej za 30 dni, w terminach wypracowanych wspólnie z Radami Dzielnic, a także aby w konsultacjach uczestniczyli mężowie zaufania reprezentujący stronę społeczną.
Brak możliwości zgłoszenia sprzeciwu wobec wariantów
Prezydent Krakowa nie akceptuje zaproponowanej przez inwestora formuły, w której przewidziano jedynie możliwość poparcia jednego z przedstawionych wariantów. Brakuje natomiast opcji wyrażenia sprzeciwu lub zgłoszenia własnej propozycji. Miasto przypomina, że konsultacje prowadzone na jego terenie muszą być zgodne ze standardami określonymi w uchwale Rady Miasta Krakowa.
Dotychczas do Urzędu Miasta wpłynęło ponad 200 protestów dotyczących przebiegu S7 przez południowe dzielnice. Mieszkańcy wyrażali sprzeciw podczas obrad Rady Miasta oraz w ramach protestów organizowanych na drodze wylotowej w kierunku Myślenic.
Argumenty władz Krakowa
W opinii prezydenta Aleksandra Miszalskiego przedstawione przez GDDKiA warianty S7 są nie do zaakceptowania. Miasto zapowiada działania zmierzające do zaniechania dalszych prac nad przebiegami prowadzącymi przez gęsto zabudowane obszary.
Władze Krakowa podkreślają, że trasa S7 powinna zostać poprowadzona przez tereny mniej zurbanizowane, co pozwoliłoby otworzyć nowe obszary pod rozwój gospodarczy i jednocześnie nie generować sprzeciwu mieszkańców.
Alternatywy inwestycyjne wskazywane przez miasto
Miasto przypomina, że planowane przez GDDKiA inwestycje – rozbudowa autostrady A4 o trzeci pas ruchu, przebudowa węzła „Kraków Południe” oraz modernizacja układu komunikacyjnego wzdłuż obecnej DK7 – wraz z potencjalną budową linii kolejowej do Myślenic mogą realnie poprawić transport na południu Krakowa bez konieczności wprowadzania ekspresowej S7 do miasta.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
