Modernizacja linii kolejowej nr 201 jako priorytet transportowy
Historyczna „Węglówka”, czyli linia nr 201 z Maksymilianowa do Gdyni, odzyskuje strategiczne znaczenie w systemie transportowym kraju. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ma kluczowe znaczenie dla przewoźników pasażerskich i towarowych. Modernizacja umożliwi uruchomienie nowych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz zapewni sprawny transport ładunków do portu morskiego w Gdyni. W efekcie wzrośnie potencjał gospodarczy regionu Pomorza i konkurencyjność polskich portów.
Zakres prac na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna
Przetarg obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót na 12-kilometrowym odcinku linii nr 201 oraz 1,5-kilometrowym odcinku linii nr 202, prowadzącym do stacji Gdynia Główna. Zakres inwestycji przewiduje:
- budowę trzeciego toru i wymianę nawierzchni kolejowej,
- elektryfikację całej trasy,
- modernizację stacji Gdynia Wielki Kack oraz przystanków Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion i Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana,
- budowę udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności (pochylnie, windy),
- instalację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej,
- możliwość realizacji opcji budowy nowych przystanków: Gdynia Źródło Marii i Gdynia Mały Kack.
Szczególne zmiany obejmą przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana, gdzie powstaną dwa nowe perony, a przejście podziemne zostanie gruntownie przebudowane. Modernizacja układu torowego zwiększy elastyczność prowadzenia ruchu pociągów i umożliwi niezależne kursowanie na liniach nr 201 i 202.
Obiekty inżynieryjne i system sterowania ruchem
Projekt zakłada budowę, przebudowę lub remont 40 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów i przepustów. Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym zapewni bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów.
Harmonogram i finansowanie inwestycji
Szacunkowa wartość zadania „Odcinek C – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna” to ponad 1,3 mld zł. Projekt będzie finansowany ze środków własnych PLK S.A., budżetu państwa oraz wsparcia Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kwartale 2026 r. Zasadnicze prace budowlane przewidziano na lata 2026–2031, natomiast zakończenie całego kontraktu, wraz z pozyskaniem niezbędnych dopuszczeń, nastąpi w 2032 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
