REKLAMA
Kolej Wiadomości
1 Minuta czytania

Linia kolejowa nr 201 Gdańsk – Gdynia zyska trzeci tor

Linia kolejowa nr 201 Gdańsk – Gdynia zyska trzeci tor. Polskie Linie Kolejowe (PLK) S.A. ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Inwestycja zwiększy przepustowość trasy i usprawni przewozy do gdyńskiego portu.

Linia kolejowa nr 201 Gdańsk – Gdynia zyska trzeci tor
Linia kolejowa nr 201, fot. Szymon Danielek, PKP Polskie Linie Kolejowe, www.plk-sa.pl
Spis treści

Modernizacja linii kolejowej nr 201 jako priorytet transportowy

Historyczna „Węglówka”, czyli linia nr 201 z Maksymilianowa do Gdyni, odzyskuje strategiczne znaczenie w systemie transportowym kraju. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ma kluczowe znaczenie dla przewoźników pasażerskich i towarowych. Modernizacja umożliwi uruchomienie nowych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz zapewni sprawny transport ładunków do portu morskiego w Gdyni. W efekcie wzrośnie potencjał gospodarczy regionu Pomorza i konkurencyjność polskich portów.

Zakres prac na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna

Przetarg obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót na 12-kilometrowym odcinku linii nr 201 oraz 1,5-kilometrowym odcinku linii nr 202, prowadzącym do stacji Gdynia Główna. Zakres inwestycji przewiduje:

  • budowę trzeciego toru i wymianę nawierzchni kolejowej,
  • elektryfikację całej trasy,
  • modernizację stacji Gdynia Wielki Kack oraz przystanków Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion i Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana,
  • budowę udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności (pochylnie, windy),
  • instalację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej,
  • możliwość realizacji opcji budowy nowych przystanków: Gdynia Źródło Marii i Gdynia Mały Kack.

Szczególne zmiany obejmą przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana, gdzie powstaną dwa nowe perony, a przejście podziemne zostanie gruntownie przebudowane. Modernizacja układu torowego zwiększy elastyczność prowadzenia ruchu pociągów i umożliwi niezależne kursowanie na liniach nr 201 i 202.

Obiekty inżynieryjne i system sterowania ruchem

Projekt zakłada budowę, przebudowę lub remont 40 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów i przepustów. Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym zapewni bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów.

Harmonogram i finansowanie inwestycji

Szacunkowa wartość zadania „Odcinek C – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna” to ponad 1,3 mld zł. Projekt będzie finansowany ze środków własnych PLK S.A., budżetu państwa oraz wsparcia Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kwartale 2026 r. Zasadnicze prace budowlane przewidziano na lata 2026–2031, natomiast zakończenie całego kontraktu, wraz z pozyskaniem niezbędnych dopuszczeń, nastąpi w 2032 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.