
W ramach prac wykonawca przebuduje blisko 32 km istniejącego toru i zbuduje drugi, co znacząco poprawi przepustowość na trasie. Linia zostanie zelektryfikowana. Podróżni wsiądą do pociągów z wyższych, wygodniejszych peronów na przebudowanych stacjach i przystankach Stronno, Serock, Błądzim, Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo i Lipienica. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Będzie bezpieczniej na skrzyżowaniach dróg z torami. W pięciu lokalizacjach (Serock – dwa obiekty, Świekatowo, Lipienica, Błądzim) przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe, a na 10 innych przejazdach podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych urządzeń – rogatek i sygnalizatorów świetlnych.
Na trasie zabudowane zostaną nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Wykonawca przebuduje także 31 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu wymaganych pozwoleń najszybsze pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe 120 km/h (obecnie do 80 km/h). Linią będą mogły jeździć najdłuższe (do 750 m) i najcięższe (nacisk na oś 22,5 t) pociągi towarowe, co ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu ładunków do portu morskiego w Gdyni. Wykorzystanie szyn bezstykowych podniesie komfort jazdy podróżnych. Zmniejszy się oddziaływanie linii na najbliższe sąsiedztwo i środowisko naturalne.
Realizacja zadania pn. „Odcinek 2 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Maksymilianowo – Wierzchucin” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” przewidziana jest w latach 2026-2029. Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje projekt w zakresie branży sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji oraz wykona prace budowlane. Wartość szacunkowa zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.