![Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/](https://nbi.com.pl/content/uploads/assets/news/2022/Marzec/21/_resampled/ResizedImage620420-rozmowy-o-branzy.png)
Na wideokonferencji omówione zostały kwestie odpływu pracowników z Ukrainy oraz problemy związane z dostępnością produktów na budowach i wahaniami cen materiałów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji.
Ministerstwo Infrastruktury wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad podejmują odpowiednie działania, których celem jest utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert.
W lutym br. podwyższony został limit waloryzacji kontraktów drogowych, który określony został na poziomie (+/-) 10 proc. Wcześniej limit wynosił (+/-) 5 proc. Decyzja o zwiększeniu limitu została podjęta w oparciu o dane statystyczne, zakładane prognozy rynkowe, w tym te autorstwa Narodowego Banku Polskiego, oraz stosowne analizy i wyliczenia dotyczące maksymalnego poziomu limitu waloryzacyjnego. Zwiększenie limitu waloryzacji było oczekiwane przez branżę budowlaną i dotyczyć będzie wszystkich przetargów ogłaszanych w tym roku.
W ostatnim czasie wprowadzono także kilka innych rozwiązań, które pozytywnie wpływają na rynek budownictwa infrastrukturalnego w Polsce. Jednym z nich jest decyzja o wydłużeniu czasu na składanie ofert dla tych przetargów, gdzie aktualne terminy wyznaczone są na koniec marca. Zmiana terminu pozwala na dłuższą obserwację sytuacji na rynku i ocenę, czy za kilka tygodni ulegnie ona stabilizacji i pozwoli na złożenie odpowiednio skalkulowanych ofert.
Ponadto GDDKiA analizuje i szuka rozwiązań alternatywnych w zakresie poszczególnych surowców i zastosowania równoważnych zamienników materiałowych, oczekując na tożsame podejście branży budowlanej.
Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/