Sytuacja na kolei
Sytuacja na sieci kolejowej jest dynamiczna. Kolejarze aktywnie zaangażowali się w działania, które w miarę możliwości mają zapewnić sprawny przejazd pociągów. Tam, gdzie woda opada z toru, w pierwszej kolejności wykonywane są oględziny, na podstawie których może zostać wydana decyzja o wznowieniu przejazdów pociągów. Bez przerwy monitorowane są linie kolejowe, stacje, przystanki, nastawnie i przejścia podziemne. Wykonywane są jazdy patrolowe w celu sprawdzenia stanu linii kolejowych.
Do godziny 20:00 na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK zanotowano 87 wydarzeń związanych z sytuacją pogodową. Z uwagi na warunki pogodowe utrudnienia występują:
na Opolszczyźnie: szlak Prudnik – Nowy Świętów (zastępcza komunikacja autobusowa), stacja Głuchołazy, szlak Łambinowice – Nysa (ZKA), szlak Otmuchów – Paczków (bez ZKA), szlak Lewin Brzeski – Dąbrowa Niemodlińska (ruch po jednym torze);
w okolicach Wałbrzycha: Szklarska Poręba – Piechowice (ZKA), ruch jednotorowy Jelenia Góra – Rybnica (ZKA), Jelenia Góra Zachodnia – Jelenia Góra Sobieszów (ZKA), szlak Sędzisław – Kamienna Góra (bez ZKA), szlak Świebodzice – Wałbrzych Szczawienko (ruch po jednym torze), szlak Głuszyca – Ludwikowice Kłodzkie (bez ZKA), szlak Kobierzyce – Sobótka Zachodnia (bez ZKA);
na Śląsku: stacja Chałupki, wstrzymany ruch pociągów na przejściach granicznych Chałupki – Bohumin i Chałupki – Bohumin Vrbice, Chałupki – Racibórz (bez ZKA), Chałupki – Wodzisław Śląski (bez ZKA), szlak Mizerów – Gierałtowice (ZKA), szlak Zebrzydowice – Petrovice u Karv. (bez ZKA).
Opóźnionych jest 359 pociągów pasażerskich na 2852 minut. Odwołano 62 pociągi pasażerskie na całej trasie i 128 pociągów na części trasy.
PKP Polskie Linie Kolejowe dla osłony technicznej linii kolejowych utrzymuje w dyspozycji 18 zespołów Kolejowego Ratownictwa Technicznego, 171 zespołów awaryjnego usuwania usterek, 66 pociągów sieciowych. Do osłony linii kolejowych zadysponowano 2 lokomotywy spalinowe. Powołano Regionalne Zespoły Zarządzania Kryzysowego w Krakowie, Sosnowcu, Wrocławiu i Poznaniu.
Ze względu na trudne warunki atmosferyczne pociągi jadące z Polski do Czech kończą bieg na terenie naszego kraju.
Wstrzymano ruch pociągów na odcinkach Kłodzko Miasto – Strzelin oraz Jelenia Góra – Kędzierzyn-Koźle. Z powodu nieprzejezdności dróg odwołano również zastępczą komunikację autobusową na odcinku Wrocław – Strzelin dla pociągów: IC Heweliusz nr 60107, IC Śnieżka nr 66150 oraz IC Śnieżka nr 60151.
Pociąg EIP nr 1602/3 relacji Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra został odwołany na odcinku Wrocław Główny – Jelenia Góra.
Sytuacja na drogach
Podczas briefingu prasowego w obwodzie drogowym Skoczów Pogórze wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, wspólnie z dyrektorami oddziałów GDDKiA ze Śląska i Małopolski, przedstawił aktualną sytuację na drogach w związku z zagrożeniem powodziowym. Najtrudniejsze warunki panują w województwach opolskim, śląskim oraz dolnośląskim. Sytuacja jest bardzo dynamiczna, a służby terenowe GDDKiA pozostają w stanie podwyższonej gotowości. Patrole drogowe nieustannie monitorują sytuację na sieci drogowej.
Zbiorniki przeciwpowodziowe
W godzinach porannych odbyła się odprawa dyrektorów wszystkich Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej z kierownictwem PGW Wody Polskie przy współudziale przedstawicieli IMGW-PIB. Podczas spotkania omówiono aktualną sytuację w kluczowych miejscach zarządzania kryzysowego, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów RZGW we Wrocławiu i Gliwicach – Kotliny Kłodzkiej, Jeleniogórskiej oraz okolic Głuchołaz. Przedstawiono również sytuację na czeskich zbiornikach przeciwpowodziowych.
Zbiorniki przeciwpowodziowe działają zgodnie z instrukcjami gospodarowania wodami. Od godziny 4:20 funkcjonuje zbiornik w Raciborzu Dolnym, a odpływ ze zbiornika Nysa jest utrzymywany na poziomie 600 m³/s.
– Zbiornik Racibórz Dolny rozpoczął dziś pracę operacyjną. Ma całkowitą pojemność 185 milionów metrów sześciennych i ma jeszcze możliwość przyjęcia dużej ilości wody. Na razie wypełnione jest 15 milionów. Dlatego patrzymy z optymizmem w przyszłość. Od tego zbiornika zależy m.in. bezpieczeństwo Wrocławia i innych miejscowości, które były zalane w trakcie powodzi w 1997 roku – stwierdził minister D. Klimczak.
Z suchych zbiorników Międzygórze, Stronie Śląskie i Roztoki Bystrzyckie woda przelewa się górnymi przelewami. Przed południem doszło do uszkodzenia zapory zbiornika Stronie Śląskie na Morawce z powodu ciągłego naporu wody, co prawdopodobnie spowodowało przebicie części zapory ziemnej. W wyniku tego woda zaczęła przepływać w sposób niekontrolowany.
Na zbiornikach Cieplice na potoku Wrzosówka oraz Sobieszów na potoku Kamienna uruchomiono przelewy powierzchniowe, co oznacza, że zbiorniki są w pełni wypełnione, a obsługa nie ma już pełnej kontroli nad zrzutami wody.
Sytuacja na zaporze Jarnołtówek stabilizuje się – poziom wody opada, a napór na boczny przelew korony zapory ustąpił. Choć brzegi Złotego Potoku poniżej zapory zostały uszkodzone, urządzenia upustowe działają prawidłowo.
Zbiornik Krosnowice na potoku Duna wypełnił się całkowicie przed południem, uruchamiając kaskadowy przelew powierzchniowy. Poziom wody spada poniżej stanu krytycznego, co może umożliwić ponowną kontrolę nad zrzutami.
Zbiorniki retencyjne Topola i Kozielno na Nysie Kłodzkiej przekroczyły 15 września maksymalne poziomy piętrzenia. Obiekty te przepuszczają obecnie maksymalne ilości wody, która następnie trafia do zbiornika Otmuchów. Nie ma pełnej możliwości sterowania limitami zrzutów wody z tych obiektów.
W Krakowie, podczas nocnych opadów, zadziałały zbiorniki przeciwpowodziowe na rzece Serafie, a grodzice winylowe skutecznie spełniły swoje zadanie.
Infrastruktura lotnicza
Z ostatniego raportu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wynika, że nie ma żadnych istotnych problemów, które zakłóciłyby ruch powietrzny.