MKiŚ o raporcie „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport”
Dążenie do zmniejszania śladu węglowego transportu oraz potencjał elektromobilności w Polsce to główne tematy rozmów podczas premiery raportu UN Global Compact Network Poland „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport”.
Jak podkreślił podczas spotkania wiceminister Guibourgé-Czetwertyński, Polska dąży do zapewnienia optymalnych warunków dla sektora kolejnictwa w kontekście polityki klimatycznej UE.
– Kolej odegra istotną rolę w dążeniu do neutralności klimatycznej do 2050 r. Jest ona jednym z najbardziej przyjaznych środowisku i efektywnych energetycznie środków transportu. Branża kolejowa dostrzegła, że źródła zeroemisyjne mogą stanowić skuteczną alternatywę dla konwencjonalnych rozwiązań, co pokazuje chociażby Program Zielona Kolej – wyjaśnił.
Wiceminister Guibourgé-Czetwertyński w trakcie wydarzenia wziął udział w debacie „Zielona Kolej – Zielona gospodarka”, gdzie podkreślił rolę w OZE w zazielenianiu kolei.
– Plany i wyzwania przed którymi stoi sektor kolejnictwa są dobrym przykładem wyzwań przed którymi stoi cała gospodarka – zauważył wiceminister.
– Sposobem na zazielenianie kolejnictwa może być elektryfikacja transportu. To także wzrost znaczenia elektryczności tej zdekarbonizowanej dla osiągnięcia naszych celów klimatycznych. W tym świetle planowany przez PKP Energetykę udział 85% OZE w transporcie kolejowym w 2030 r. jest bardzo imponującym celem – dodał.
Wiceminister klimatu i środowiska zwrócił także uwagę na stabilność odnawialnych źródeł energii.
– Musimy uzupełnić te brakujące 15% czystą energią, dlatego niezwykle ważne jest, aby inwestować w technologie OZE. Chodzi przede wszystkim o technologie magazynowania energii – tak, abyśmy mogli jeszcze bardziej korzystać z zielonej energii – mówił.
Wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że obecnie jesteśmy świadkami wyścigu technologicznego zielonego transportu.
– Technologie zeroemisyjnego transportu konkurują między sobą – która będzie najbardziej ekonomiczna i bardziej ekologiczna. Przewidujemy, że na przestrzeni następnych kilku lat koszty eksploatacji zeroemisyjnego transportu spadną – wskazał.
– W nowej rzeczywistości transportowej kolej będzie odgrywała duże znaczenie, ze względu na jej niskie oddziaływanie na środowisko – podsumował.
„Zrównoważony rozwój i zielony łańcuch dostaw” to temat drugiego panelu podczas premiery raportu „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport”. W trakcie dyskusji wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że największy wpływ na emisyjność danych produktów ma bardzo często transport.
– Bardzo istotne są inicjatywy, które zwracają uwagę na ślad węglowy produktów. Jest coraz większa troska firm z Polski jak i z zagranicy, aby pokazać w jaki sposób firma działa odpowiedzialnie z punktu widzenia ekologicznego i społecznego – powiedział wiceminister.
Wiceminister Guibourgé-Czetwertyński zwrócił uwagę, że jest coraz więcej polskich firm, które korzystają na transformacji klimatycznej.
– Bardzo często są to małe firmy, które korzystają na transformacji. Mają one specyficzną wiedzę i technologie dla zapewnienia transformacji. To jest także szansa dla Polski wykorzystując dobrą bazę wykształconych ludzi i innowacyjność, która istnieje w przedsiębiorstwach. Dlatego też musimy zagospodarować tę niszę i dostarczać produkty potrzebne do transformacji. Dobrym przykładem jest branża elektromobilności. Polska jest liderem w produkcji elektronicznych autobusów czy baterii litowo-jonowych – zaznaczył.
O raporcie
Raport „Zielona kolej – klimat, energetyka, transport” zawiera opinie ekspertów analizujących w swoich dziedzinach efekty Programu Zielona Kolej.
Źródło: tekst Ministerstwo Klimatu i Środowiska, www.gov.pl/web/klimat/