
Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu (ścianki szczelne) zostanie wykonana po obrysie istniejącej konstrukcji i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym.
Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zostanie zamontowane nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach (dodatkowo falochron zostanie oświetlony na całej długości). Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry – maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 m.
Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego falochronu, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu. Inwestycja wpisuje się także w plany rozwojowe darłowskiego portu, który prócz funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej przygotowuje się także do uruchomienia na swoim terenie terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.
Wykonawcą inwestycji o wartości ok. 118,8 mln jest Korporacja Budowlana DORACO. Inżynierem kontraktu jest firma EKO-INWEST. Wartość podpisanej umowy z inżynierem kontraktu to ok. 1 mln zł. Inwestycja powinna zakończyć się w 2026 r.