Modernizacja węzła „Piłsudskiego – Straszewskiego” w Krakowie
Z początkiem sierpnia rozpoczynają się prace modernizacyjne na kluczowym odcinku infrastruktury tramwajowej w Krakowie. Zakres inwestycji obejmuje przebudowę torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego. Przedsięwzięcie stanowi element szerszego planu poprawy funkcjonowania transportu miejskiego w ścisłym centrum miasta.
Etap pierwszy – zamknięcia i organizacja ruchu
W pierwszej fazie robót, trwającej około trzech miesięcy, zamknięta zostanie część ul. Piłsudskiego – od przystanku „UJ / AST” do skrzyżowania z ul. Straszewskiego. Ulica Straszewskiego zostanie wyłączona z ruchu kołowego, z wyjątkiem pojazdów komunikacji miejskiej.
Roboty rozpoczną się od rozbiórki istniejącej nawierzchni na ul. Piłsudskiego, gdzie zlokalizowana jest największa liczba sieci podziemnych. Równolegle, poza placem budowy, będą wykonywane prefabrykowane elementy konstrukcyjne pod nowe torowisko.
Etap drugi – zamknięcie ul. Straszewskiego
Drugi etap prac, zaplanowany na około sześć miesięcy, obejmie montaż ciężkich prefabrykatów z torowiskiem. W tym czasie ul. Straszewskiego zostanie całkowicie zamknięta również dla komunikacji zbiorowej, w tym autobusów i tramwajów.
Prace przy demontażu sieci trakcyjnej
W związku z rozpoczęciem modernizacji, 2 sierpnia w godzinach 11:00–23:00 nastąpi wyłączenie napięcia trakcyjnego w rejonie skrzyżowania ulic Piłsudskiego i Straszewskiego. Jest to niezbędne do bezpiecznego demontażu istniejącej infrastruktury sieciowej.
Projekt z dofinansowaniem unijnym
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej wraz z węzłami rozjazdów i infrastrukturą towarzyszącą w Krakowie”. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FENIX.02.01 Transport miejski, priorytet FENX.03).
Umowę na realizację zadania podpisano 21 lipca 2025 r. Wartość unijnego wsparcia wynosi 22 804 763,21 zł. Za realizację inwestycji odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum SPAW-TOR i PROGREG Budownictwo.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
