REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Czas na ustrój nośny nowego mostu w Głuchołazach

Na budowie nowego mostu w Głuchołazach zakończono wykonywanie pali pod podpory obiektu i przystąpiono do prac przy drugim przyczółku. Wykonawca przygotowuje się do realizacji kluczowego etapu – wykonania ustroju nośnego mostu na rzece Biała Głuchołaska.

Budowa nowego mostu w Głuchołazach – czas na ustrój nośny nowego mostu
Budowa mostu w Głuchołazach, fot. GDDKiA O/Opole, www.gov.pl/web/gddkia-opole/
Spis treści

Postęp prac przy budowie mostu

W ramach inwestycji wykonano już 44 żelbetowe pale pod podpory obiektu – po 22 na każdą podporę. Każdy z nich ma długość 14 m i średnicę 1 m. Na palach powstały betonowe płyty fundamentowe, na których wznoszone są przyczółki mostu.

Zakończono betonowanie korpusu przyczółka lewobrzeżnego, a na prawym brzegu prowadzone są prace zbrojarskie i deskowanie. Zgodnie z harmonogramem oba przyczółki mają być gotowe w IV kwartale 2025 r.

Przygotowania do wykonania ustroju nośnego

Od 15 października rozpoczyna się kolejny etap prac – budowa tymczasowych podpór w nurcie rzeki. Ze względu na dużą rozpiętość i masę mostu są one niezbędne do wykonania ustroju nośnego. Na przyczółkach i podporach tymczasowych powstanie deskowanie, po czym wykonawca przystąpi do zbrojenia i betonowania konstrukcji.

Zakończenie prac nad ustrojem nośnym planowane jest w połowie 2026 r. Następnie podpory tymczasowe zostaną rozebrane. Po wykonaniu dojazdów, przeprowadzeniu próbnych obciążeń i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, nowy most zostanie udostępniony kierowcom w drugiej połowie 2026 r.

Stabilna i nowoczesna konstrukcja

Projekt mostu został opracowany z uwzględnieniem wymagań administratora rzeki – PGW Wody Polskie, zaleceń Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytycznych Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Nowy obiekt będzie jednoprzęsłowy, bez podpór pośrednich w korycie rzeki. Spód konstrukcji zostanie posadowiony o metr wyżej niż w przypadku istniejącego mostu Andrzeja, co zwiększy bezpieczeństwo hydrologiczne. Most o konstrukcji żelbetowej, sprężonej i wzmocnionej łukiem, będzie miał 52 m długości i 19 m szerokości. Zaprojektowano dwa pasy ruchu oraz ciągi pieszo-rowerowe po obu stronach.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.