Postęp prac przy budowie mostu
W ramach inwestycji wykonano już 44 żelbetowe pale pod podpory obiektu – po 22 na każdą podporę. Każdy z nich ma długość 14 m i średnicę 1 m. Na palach powstały betonowe płyty fundamentowe, na których wznoszone są przyczółki mostu.
Zakończono betonowanie korpusu przyczółka lewobrzeżnego, a na prawym brzegu prowadzone są prace zbrojarskie i deskowanie. Zgodnie z harmonogramem oba przyczółki mają być gotowe w IV kwartale 2025 r.
Przygotowania do wykonania ustroju nośnego
Od 15 października rozpoczyna się kolejny etap prac – budowa tymczasowych podpór w nurcie rzeki. Ze względu na dużą rozpiętość i masę mostu są one niezbędne do wykonania ustroju nośnego. Na przyczółkach i podporach tymczasowych powstanie deskowanie, po czym wykonawca przystąpi do zbrojenia i betonowania konstrukcji.
Zakończenie prac nad ustrojem nośnym planowane jest w połowie 2026 r. Następnie podpory tymczasowe zostaną rozebrane. Po wykonaniu dojazdów, przeprowadzeniu próbnych obciążeń i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, nowy most zostanie udostępniony kierowcom w drugiej połowie 2026 r.
Stabilna i nowoczesna konstrukcja
Projekt mostu został opracowany z uwzględnieniem wymagań administratora rzeki – PGW Wody Polskie, zaleceń Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytycznych Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Nowy obiekt będzie jednoprzęsłowy, bez podpór pośrednich w korycie rzeki. Spód konstrukcji zostanie posadowiony o metr wyżej niż w przypadku istniejącego mostu Andrzeja, co zwiększy bezpieczeństwo hydrologiczne. Most o konstrukcji żelbetowej, sprężonej i wzmocnionej łukiem, będzie miał 52 m długości i 19 m szerokości. Zaprojektowano dwa pasy ruchu oraz ciągi pieszo-rowerowe po obu stronach.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
