Dla sprawnej realizacji prac na kolejowej Towarowej Obwodnicy Poznania PLK podpisały umowę na nadzór nad realizacją inwestycji. Wykonawca, Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o., za ok. 10,6 mln zł netto będzie czuwać nad całym procesem, oceniać zgodność wykonanych prac z projektem, dbać o odpowiednią jakość wykonania oraz rozliczać kontrakt. Zapewni to właściwe zarządzanie i terminową realizację inwestycji.
Prace na kolejowej obwodnicy ruszą w drugiej połowie lipca. Początkowo modernizowane będą tory na szlakach Poznań Piątkowo – Kiekrz i Zieliniec – Koziegłowy. Roboty zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy, aby inwestycja nie wpływała na możliwości sprawnej obsługi pociągów pasażerskich i towarowych w Poznańskim Węźle Kolejowym.
Nowy system komunikacji w Poznaniu
Sprawne podróże pociągiem w aglomeracji poznańskiej – to spodziewany efekt modernizacji linii kolejowych, tworzących kolejową Towarową Obwodnicę Poznania. Przebudowa ok. 70 km torów wraz z modernizacją sieci trakcyjnej i nowoczesnymi urządzeniami sterowania, umożliwi bezpieczne przejazdy koleją wokół Poznania trasami, wykorzystywanymi dotychczas przede wszystkim do przewozu ładunków. Pociągi pojadą trasą obwodową z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu pełnym „ringiem” przy zatrzymaniach na wszystkich przystankach szacowany jest na ok. 50 min. Dla zapewnienia przejazdów wykonawca wybuduje nową łącznicę między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo i wyremontuje długą na ok. 1 km estakadę kolejową nad Wartą (w dzielnicy Naramowice).
Bezpieczeństwo na trasie zwiększy budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania. Dyżurni ruchu będą nadzorować z niego przejazdy pociągów. Na trasie przebudujemy 18 przejazdów kolejowo-drogowych: będzie na nich nowa nawierzchnia, a na 14 z nich także nowe zabezpieczenia, sygnalizacje i rogatki, które wspomogą kierowców przy pokonywaniu torów i umożliwią ograniczenie czasu załączenia zapór do minimum określonego przepisami oraz wymogami bezpieczeństwa.
Mieszkańcy wsiądą do pociągów z nowych przystanków w siedmiu lokalizacjach i z przebudowanych peronów w podpoznańskiej Nowej Wsi. Pociągi zatrzymają się: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś). Wysokie perony na przystankach ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni ustawione zostaną wiaty i ławki, zamontowane zostanie ekologiczne oświetlenie. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich osób, także tych, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach odrębnych inwestycji przy przystankach kolejowych powstaną węzły przesiadkowe – pozwoli to zintegrować transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu, co w efekcie znacznie ułatwi podróże.
Na przystosowanie Towarowej Obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 1,4 mld zł netto ze środków budżetowych. Zgodnie z podpisaną pod koniec maja br. umową, prace budowlane przeprowadzi konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o., Alusta S.A. i Intop Warszawa Sp. z o.o. Na aktualnym etapie PLK przewiduje, że wszystkie roboty będą realizowane do końca 2027 r.