REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Nadzór nad modernizacją Towarowej Obwodnicy Poznania

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na pełnienie nadzoru nad modernizacją Towarowej Obwodnicy Poznania. Wartość podpisanej umowy to 10,6 mln zł netto. Prace budowlane powinny zostać zrealizowane do końca 2027 r.

Zdjęcie: Dariusz Bryłkowski, www.plk-sa.pl

Dla sprawnej realizacji prac na kolejowej Towarowej Obwodnicy Poznania PLK podpisały umowę na nadzór nad realizacją inwestycji. Wykonawca, Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o., za ok. 10,6 mln zł netto będzie czuwać nad całym procesem, oceniać zgodność wykonanych prac z projektem, dbać o odpowiednią jakość wykonania oraz rozliczać kontrakt. Zapewni to właściwe zarządzanie i terminową realizację inwestycji.

Prace na kolejowej obwodnicy ruszą w drugiej połowie lipca. Początkowo modernizowane będą tory na szlakach Poznań Piątkowo – Kiekrz i Zieliniec – Koziegłowy. Roboty zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy, aby inwestycja nie wpływała na możliwości sprawnej obsługi pociągów pasażerskich i towarowych w Poznańskim Węźle Kolejowym.

Nowy system komunikacji w Poznaniu

Sprawne podróże pociągiem w aglomeracji poznańskiej – to spodziewany efekt modernizacji linii kolejowych, tworzących kolejową Towarową Obwodnicę Poznania. Przebudowa ok. 70 km torów wraz z modernizacją sieci trakcyjnej i nowoczesnymi urządzeniami sterowania, umożliwi bezpieczne przejazdy koleją wokół Poznania trasami, wykorzystywanymi dotychczas przede wszystkim do przewozu ładunków. Pociągi pojadą trasą obwodową z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu pełnym „ringiem” przy zatrzymaniach na wszystkich przystankach szacowany jest na ok. 50 min. Dla zapewnienia przejazdów wykonawca wybuduje nową łącznicę między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo i wyremontuje długą na ok. 1 km estakadę kolejową nad Wartą (w dzielnicy Naramowice).

Bezpieczeństwo na trasie zwiększy budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania. Dyżurni ruchu będą nadzorować z niego przejazdy pociągów. Na trasie przebudujemy 18 przejazdów kolejowo-drogowych: będzie na nich nowa nawierzchnia, a na 14 z nich także nowe zabezpieczenia, sygnalizacje i rogatki, które wspomogą kierowców przy pokonywaniu torów i umożliwią ograniczenie czasu załączenia zapór do minimum określonego przepisami oraz wymogami bezpieczeństwa.

Mieszkańcy wsiądą do pociągów z nowych przystanków w siedmiu lokalizacjach i z przebudowanych peronów w podpoznańskiej Nowej Wsi. Pociągi zatrzymają się: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś). Wysokie perony na przystankach ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni ustawione zostaną wiaty i ławki, zamontowane zostanie ekologiczne oświetlenie. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich osób, także tych, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach odrębnych inwestycji przy przystankach kolejowych powstaną węzły przesiadkowe – pozwoli to zintegrować transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu, co w efekcie znacznie ułatwi podróże.

Na przystosowanie Towarowej Obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 1,4 mld zł netto ze środków budżetowych. Zgodnie z podpisaną pod koniec maja br. umową, prace budowlane przeprowadzi konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o., Alusta S.A. i Intop Warszawa Sp. z o.o. Na aktualnym etapie PLK przewiduje, że wszystkie roboty będą realizowane do końca 2027 r.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA