Segment po segmencie
Budowę estakady rozpoczęto pod koniec września ubiegłego roku. Stanowisko prefabrykacji i nasuwania zlokalizowano w rejonie skrzyżowania ulic Petofiego i Łowińskiego w krakowskich Wzgórzach Krzesławickich. Konstrukcja miała dotrzeć niemal kilometr dalej – do Mistrzejowic, gdzie krzyżują się trasy S7 i S52.
Segmenty o długości od 17 do 26 m zbrojono, betonowano i sprężano, a następnie wysuwano na podpory. Jezdnia w kierunku Warszawy ma 915 m i składa się z 40 segmentów. Po sprężeniu całej konstrukcji jej długość zmniejszyła się o 0,5 m. Druga estakada, w stronę Rzeszowa, będzie mieć 942 m, 41 segmentów i masę ponad 27 tys. ton.
Precyzja i tempo prac
Nasuwanie wymagało dokładności, gdyż estakada musiała połączyć się z już istniejącą częścią obiektu. Każdego miesiąca przygotowywano 3–4 segmenty, a wysuwanie jednego trwało do 6 godzin. Konstrukcja była przesuwana z prędkością do 10 cm na minutę.
Siłowniki o mocy pozwalającej przepychać ponad 900 ton zapewniały przesuwanie całości. Geodeci stale kontrolowali odchylenia, a tolerancja połączenia obu części obiektu wynosiła zaledwie 4 cm.
Rola awanbeka
Aby zapobiec złamaniu segmentów na końcowym etapie, zastosowano awanbek – stalową konstrukcję o masie ok. 90 t i długości 32 m. Montaż i demontaż awanbeka prowadzono etapami, przesuwając konstrukcję krok po kroku do ostatecznej pozycji.
Trasa S7 Widoma – Kraków
W grudniu 2024 roku kierowcom oddano 13,3 km trasy S7 od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. Obecnie powstaje 5-kilometrowy odcinek w kierunku Nowej Huty, obejmujący 29 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i estakady.
Ze względu na przebieg trasy konieczne było przełożenie licznych instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych oraz sieci elektroenergetycznych. Trasa przecina także linie kolejowe i tramwajowe, co wymagało budowy dodatkowych obiektów.
Jeszcze w tym roku planowane jest oddanie do ruchu 2 km trasy pomiędzy węzłami Grębałów i Nowa Huta. Z kolei w drugiej połowie 2026 roku kierowcy będą mogli korzystać z węzła Mistrzejowice, co pozwoli zamknąć pełny ring IV obwodnicy Krakowa.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
