
Wraz z rozwojem Opola na przestrzeni lat zagęszczała się zabudowa na obszarze oddziaływania polderu. W miejscu dawnych nieużytków powstała Specjalna Strefa Ekonomiczna, w jej sąsiedztwie znajduje się również północna obwodnica Opola. Powstały przed II wojną światową obiekt wymagał przebudowy dla zapewnienia skutecznej ochrony przed powodziami na tym obszarze. I etap tego przedsięwzięcia ukończono w 2023 r.
Obecnie RZGW w Gliwicach zmierzają do rozpoczęcia II etapu przebudowy. Za jego sprawą pojemność polderu zwiększy się z 3,8 mln m3 (uzyskanych w ramach realizacji I etapu przebudowy) do docelowej wartości 9,7 mln m3 (wyjściowa pojemność przed przebudową wynosiła 1,7 mln m3).
II etap przebudowy obejmie prace budowlane w obrębie wału polderowego wraz z obiektami z nim związanymi. Dokończona zostanie przebudowa istniejących wałów Odry na odcinku 4,13 km wraz z urządzeniami towarzyszącymi. Przebudowa wałów będzie polegać na podwyższeniu ich korony oraz uszczelnieniu korpusu wału. Ponadto zadanie obejmie budowę jazu wpustowo-upustowego „Półwieś”, modernizację przewału wpustowego (górnego) „Półwieś”, wykonanie dróg serwisowych i rolniczych wraz z przejazdami wałowymi.
Całkowity koszt II etapu projektu wynosi blisko 64 mln zł. RZGW w Gliwicach zgłosiły projekt pn. „Przebudowa Polderu Żelazna. Etap II” do realizacji w ramach programu FEnIKS 2021-2027. Uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej umożliwi realizację tego przedsięwzięcia.