REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Tysiące niewybuchów na budowie dróg

Specjaliści prowadzący rozpoznanie saperskie coraz częściej odkrywają liczne pozostałości wojenne. Niewybuchy na budowie dróg pojawiają się zwłaszcza na terenach dawnych walk, a ich liczba sięga tysięcy sztuk, co pokazuje skalę zagrożeń i znaczenie prac saperskich.

Niewybuchy na budowie dróg – działania saperów podczas prac przygotowawczych
Niewybuchy odkryte na budowie dróg, fot. GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Spis treści

Niewybuchy na budowie dróg – spektakularne odkrycia na S19

Podczas prac przy budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla – Barwinek saperzy ujawnili blisko 20 tys. sztuk amunicji z okresu II wojny światowej. Wśród nich znajdowało się 10 bomb lotniczych, 285 pocisków artyleryjskich oraz 88 granatów moździerzowych. Odnaleziono również granaty ręczne, miny, pocisk rakietowy, zapalniki, amunicję karabinową i elementy granatów moździerzowych.

Teren budowy to obszar krwawych walk o Przełęcz Dukielską z 1944 r., nazywany do dziś „doliną śmierci”, co tłumaczy tak dużą liczbę znalezisk.

Jak przebiega rozpoznanie saperskie na inwestycjach drogowych

Rozpoznanie saperskie jest standardowym etapem prac przygotowawczych realizowanych po uzyskaniu decyzji ZRID i przejęciu terenu przez wykonawcę. Obejmuje ono sprawdzenie obszaru pod przyszłą drogę pod kątem pozostałości wojennych, zanim wprowadzony zostanie ciężki sprzęt.

Działania saperów w trakcie budowy

Niewybuchy na budowie dróg ujawniane są niekiedy również podczas robót ziemnych. W takich sytuacjach saperzy odpowiadają za ich wydobycie i unieszkodliwienie, zapewniając bezpieczeństwo pracowników oraz użytkowników okolicznych terenów.

Niewybuchy na budowie dróg także na OMT, DK75, S8 i DK61

Na pozostałości wojenne natrafiono również podczas budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Między węzłami Chwaszczyno i Żukowo, na głębokości ok. 2 m, odkryto pociski i łuski. Po dalszych badaniach liczba znalezisk wzrosła do 18 sztuk amunicji artyleryjskiej oraz ośmiu pocisków i ośmiu łusek.

Kolejne odkrycia odnotowano na budowie zachodniej obwodnicy Brzeska w ciągu DK75, na odcinku S8 koło Kobierzyc i Jordanowa Śląskiego oraz podczas rozbudowy DK61 Legionowo – Zegrze.

Odkrycia sprzed tysięcy lat – archeologia na budowach dróg

Choć niewybuchy na budowie dróg są zjawiskiem częstym, inwestycje drogowe przynoszą także odkrycia archeologiczne. Badania prowadzone przy okazji budów dokumentują ślady osadnictwa sprzed setek i tysięcy lat.

Szczególnie bogate znaleziska towarzyszyły budowie S5 Nowe Marzy – granica województw kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego. Archeolodzy odkryli tam m.in. relikty domostw z epoki neolitu, ornamentowaną szpilę z brązu i srebrną bransoletę z III w. n.e., które opracowano w odrębnej publikacji.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.