Nowe połączenie Szczecina z autostradą A6 – inwestycja strategiczna
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na realizację trzech kluczowych inwestycji drogowych w województwie zachodniopomorskim. Projekt obejmuje budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, obwodnicy Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13 (DK13) oraz rozbudowę infrastruktury drogowej w rejonie przejścia granicznego z Niemcami.
Realizacja zadań została powierzona firmie Budimex, a całkowita wartość kontraktu wynosi 429 mln zł. Wszystkie prace będą prowadzone w formule „Buduj”. Przekazanie placu budowy nastąpi w ciągu 30 dni od podpisania umowy.
Harmonogram i zakres robót
Zakres inwestycji został podzielony na trzy zadania o różnym czasie realizacji. Prace na odcinku autostrady A6 przy granicy z Niemcami potrwają 16 miesięcy, natomiast budowa II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa – 27 miesięcy. Okresy zimowe (od 16 grudnia do 15 marca) są wyłączone z czasu realizacji. Zgodnie z harmonogramem, inwestycja przygraniczna zakończy się w 2027 roku, a dwie pozostałe w 2028 roku.
Nowoczesny węzeł drogowy Szczecin Południe
Istniejący węzeł łączący DK13 z autostradą A6, pochodzący jeszcze z lat 30. XX wieku, nie spełnia obecnych standardów technicznych i funkcjonalnych. W ramach nowej inwestycji powstanie nowy węzeł drogowy, zlokalizowany około 700 m na wschód od obecnego. Będzie on integrował DK13, A6 oraz planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.
Nowy odcinek DK13 o długości blisko 3 km rozpocznie się w miejscu zakończenia I etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic (oddanego do użytku w 2023 r.). W rejonie południowym Przecławia powstanie węzeł Szczecin Południe, umożliwiający połączenie DK13 z przyszłą trasą S6. Nowa trasa ominie centrum logistyczne od wschodu i poprowadzi w kierunku nowego węzła drogowego Kołbaskowo, który – dzięki łącznicom bezpośrednim i półbezpośrednim – zapewni płynny ruch między A6 a trasami ekspresowymi.
Obwodnica Kołbaskowa zwiększy przepustowość DK13
Obecna DK13 prowadzi przez miejscowość Kołbaskowo, gdzie występuje wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Projektowana obwodnica, omijająca miejscowość od wschodu, usprawni ruch tranzytowy oraz poprawi bezpieczeństwo i komfort mieszkańców.
Trasa o długości 5,6 km rozpocznie się od węzła Szczecin Zachód. Nowa jednojezdniowa droga klasy GP przebiegnie w kierunku Rosówka. W ramach inwestycji powstaną trzy ronda: na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo–Moczyły, na południe od Rosówka oraz przy granicy z Niemcami – łączące DK13 z drogą powiatową z Kamieńca oraz z infrastrukturą graniczną.
Modernizacja A6 i nowa infrastruktura graniczna
Na odcinku autostrady A6 przy granicy z Niemcami brakuje miejsca do zawracania oraz odpowiednich warunków do prowadzenia kontroli drogowej. Nowa inwestycja rozwiąże ten problem poprzez budowę wiaduktu nad A6 oraz jezdni manewrowych. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli z aktywnym oznakowaniem, co umożliwi służbom realizację zadań bez zakłócania ruchu drogowego.
Rozwiązanie to uwzględnia doświadczenia z okresu pandemii COVID-19, gdy wprowadzono tymczasowe kontrole graniczne. W ostatnich tygodniach przywrócenie kontroli granicznej ponownie unaoczniło potrzebę takiej infrastruktury.
Infrastruktura techniczna inwestycji
W ramach całego przedsięwzięcia powstanie łącznie 10 wiaduktów drogowych. Najdłuższy z nich, stanowiący część łącznicy z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał 130 m długości. Prace obejmą również rozbudowę autostrady A6 na odcinku 2,4 km w rejonie węzła Szczecin Zachód.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
