Szybki montaż – mniej zmian na linii
Nowoczesne rozjazdy są montowane w tzw. technologii blokowej. Przewóz odbywa się specjalnymi wagonami (platformami). Takie rozwiązanie znacznie skraca prace i ogranicza zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, gdyż roboty najczęściej zajmują tylko jeden tor. Stare rozjazdy i przylegające do nich tory są demontowane, a na przygotowanym podtorzu, szybko można ułożyć nowe. Technologia blokowa została wykorzystana m.in. przy montażu długiego rozjazdu (o promieniu 1200 metrów) w Szczukowicach.
Projekt rozjazdowy zwiększa poziom bezpieczeństwa na kolei
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego za ponad 66 mld zł zwiększają poziom bezpieczeństwa w przewozach pasażerskich i towarowych. To m.in. montowanie nowoczesnych urządzeń sterowania, budowa wiaduktów, wymiana torów i sieci trakcyjnej. Jednym z działań w tym obszarze jest projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II”. Całkowita wartość projektu to ponad 214,5 mln zł netto. Dofinansowanie UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ok. 182 mln zł netto. Prace zaplanowano na lata 2018-2019. Na sieci kolejowej zamontowano już blisko 200 nowych rozjazdów.
Autor: Izabela Miernikiewicz, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.