Uzupełnienia w wariancie nr 5
W ramach modyfikacji zaproponowano m.in. lepsze skomunikowanie nowego węzła DK25 w rejonie Ociąża oraz budowę dodatkowego węzła na wysokości ulic Skalmierzyckiej i Boczkowskiej na obwodnicy Nowych Skalmierzyc. Ważnym elementem jest także zapewnienie ciągłości ul. Bielawskiej w Skalmierzycach poprzez budowę przejścia pod obiektem wzdłuż rzeki Ciemnej, przeznaczonego dla pieszych i rowerzystów.
Konsultacje i wariant alternatywny
Podczas spotkania w gminie Nowe Skalmierzyce mieszkańcom zaprezentowano zarówno uzupełniony wariant nr 5, jak i alternatywny wariant nr 6. Do udziału w konsultacjach zaproszono przede wszystkim właścicieli nieruchomości w miejscowościach Biskupice, Trkusów, Gniazdów, Boczków, Ociąż, Skalmierzyce, Kościuszków i Dobrzec. To właśnie na tym obszarze przebiegi obu wariantów znacząco się różnią, podczas gdy w pozostałych gminach są one niemal identyczne. Uczestnicy mogli zapoznać się z uwarunkowaniami społecznymi i środowiskowymi, a także planowanym harmonogramem inwestycji.
Ankieta dla właścicieli nieruchomości
GDDKiA przygotowała dodatkowe narzędzie konsultacyjne – ankietę skierowaną do właścicieli i współwłaścicieli nieruchomości objętych inwestycją lub położonych w buforze 400 m od osi drogi. Ankieta pozwoli mieszkańcom wyrazić poparcie dla wariantu nr 5 albo wskazać preferencję dla wariantu alternatywnego. Jest to działanie ponadstandardowe, niewymagane przepisami prawa, podkreślające prospołeczne podejście inwestora. Wypełnione formularze będzie można składać podczas spotkań organizowanych w poszczególnych sołectwach gminy Nowe Skalmierzyce.
Neutralność inwestora i możliwe konsekwencje
Inwestor zachowuje bezstronność, przedstawiając zarówno korzyści, jak i potencjalne ryzyka związane z każdym z wariantów. Jednym z istotnych ryzyk jest ewentualne przesunięcie w czasie realizacji II etapu obwodnicy w przypadku braku akceptacji społecznej dla wariantu ujętego w decyzji środowiskowej. Wyniki ankiet zostaną przeanalizowane, a następnie ogłoszone publicznie.
Przetarg jeszcze w 2025 roku
Realizacja obwodnicy Kalisza w ciągu DK25 nie jest zagrożona – inwestycja znajduje się w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 i ma zagwarantowane finansowanie. Jeszcze w 2025 roku GDDKiA planuje ogłosić przetarg na realizację I etapu obwodnicy, obejmującego odcinek między DK25 a DK12 o długości około 8 km.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
