Postęp prac na obwodnicy Morawicy
Po roku od rozpoczęcia budowy obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej widać wyraźny postęp robót. Wykonano pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej pod kolejne warstwy nawierzchni – stanowią one około jednej czwartej długości trasy głównej. Ułożono także odcinki próbne warstwy wiążącej. Na placu budowy widoczny jest już ślad przyszłej drogi oraz dwóch rond – na początku i końcu odcinka.
Gotowe są konstrukcje nośne pięciu obiektów mostowych: podziemnego przejścia dla pieszych, trzech mostów nad ciekiem w Łabędziowie oraz wiaduktu nad drogą powiatową.
Budowa estakad metodą nawisową
W ramach inwestycji powstają dwie estakady, w tym jedna o długości blisko pół kilometra – najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim. Zakończono prace przy fundamentach i podporach, a obecnie wykonywany jest ustrój nośny metodą nawisową. Technologia ta polega na montażu deskowania i betonowaniu kolejnych segmentów „w powietrzu”, bez rusztowań na gruncie. Segmenty łączone są od sąsiadujących podpór w kierunku środka przęsła. Łącznie zaplanowano wykonanie 232 segmentów, z czego około 30% jest już gotowych. Zakończenie tego etapu przewidziano w I kwartale 2026 r.
Zakres inwestycji
Obwodnica Morawicy jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj” w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości 4,4 km będzie przedłużeniem zrealizowanego w 2022 r. I etapu obwodnicy. Droga klasy GP ominie od wschodu miejscowości Morawica i Wola Morawicka, a na jej końcach powstaną ronda.
Zgodnie z decyzją środowiskową przewidziano budowę obiektów inżynierskich, w tym dwóch estakad (nad Czarną Nidą i Morawką), mostu nad ciekiem Łabędziów, wiaduktu nad drogą powiatową oraz podziemnego przejścia dla pieszych. Obiekty te będą pełniły także funkcję przejść dla zwierząt.
Poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu
Po zakończeniu II etapu w 2026 r. obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała łączną długość ponad 8,5 km. Nowa droga odciąży ruch na odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów, skróci czas przejazdu oraz zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu. Inwestycja poprawi komfort życia mieszkańców gminy Morawica, eliminując uciążliwy ruch tranzytowy z centrum miejscowości.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
