Wybór wykonawcy po orzeczeniu KIO
Po rozstrzygnięciu Krajowej Izby Odwoławczej przeanalizowano ponownie oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę blisko 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22. Zgodnie z wynikiem postępowania, najkorzystniejszą propozycję złożył Budimex.
Przed podpisaniem umowy przeprowadzona zostanie standardowa kontrola uprzednia postępowania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku kontroli i przedłożeniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania umowy możliwe będzie rozpoczęcie realizacji inwestycji.
Zakres inwestycji
Obwodnica powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Będzie miała przekrój jednojezdniowy z jednym pasem ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowym pasem do wyprzedzania w układzie 2+1, stosowanym naprzemiennie w obu kierunkach. Włączenie do sieci dróg publicznych zapewnią ronda turbinowe.
Trasa zostanie przystosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie, w tym wiadukty i mosty, a także infrastruktura ochrony środowiska – przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne, ekrany akustyczne, nasadzenia zieleni izolacyjnej, systemy podczyszczania wód opadowych oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Korzyści dla mieszkańców i ruchu tranzytowego
Budowa obwodnicy znacząco odciąży układ komunikacyjny Starogardu Gdańskiego, wyprowadzając z miasta ruch tranzytowy koncentrujący się dotąd na odcinku miejskim DK22. Inwestycja zwiększy przepustowość dróg, poprawi bezpieczeństwo użytkowników ruchu i mieszkańców oraz podniesie komfort przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Realizacja projektu będzie prowadzona z zachowaniem wysokich standardów ochrony środowiska i zasad zrównoważonego rozwoju.
Harmonogram realizacji
Zadanie będzie prowadzone w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawca przygotuje dokumentację projektową niezbędną do uzyskania decyzji ZRID, a następnie przystąpi do robót budowlanych. Na realizację całego przedsięwzięcia przewidziano 39 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (16 grudnia – 15 marca). Planowany termin podpisania umowy to przełom III i IV kwartału 2025 r., a zakończenie budowy – II kwartał 2029 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
