Nowy odcinkowy pomiar prędkości na AOW
Na północnej części Autostradowej Obwodnicy Wrocławia działa już odcinkowy pomiar prędkości. System obejmuje ponad 8 km autostrady A8, stanowiąc kolejne miejsce automatycznego nadzoru w regionie. Inne OPP funkcjonują na autostradzie A4 – na odcinkach Kostomłoty – Kąty Wrocławskie oraz Kąty Wrocławskie – Pietrzykowice – a także w tunelu drogowym na drodze S3 między Bolkowem a Kamienną Górą.
Za obsługę systemu odpowiada Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), działające w strukturach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. W przygotowaniu jest również objęcie nadzorem kolejnego odcinka A4 – pomiędzy węzłami Krzyżowa i Krzywa.
Wpływ odcinkowego pomiaru prędkości na bezpieczeństwo ruchu
Jednym z czynników wpływających na liczbę naruszeń prędkości jest natężenie ruchu – im większe obciążenie drogi, tym częstsze przekroczenia. Analizy pokazują jednak, że w miejscach objętych odcinkowym pomiarem prędkości kierowcy jeżdżą ostrożniej, co przekłada się na mniejszą liczbę wypadków i kolizji.
System pełni również funkcję prewencyjną: odpowiednie oznakowanie strefy nadzoru skłania kierowców do dostosowania prędkości do obowiązujących limitów, co poprawia bezpieczeństwo na analizowanych odcinkach.
Wybór lokalizacji nowych systemów OPP
Lokalizacje dla kolejnych instalacji odcinkowego pomiaru prędkości są wskazywane we współpracy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policji. Analizowane są odcinki, gdzie nadmierna prędkość stwarza szczególne ryzyko i gdzie wdrożenie automatycznego nadzoru może przynieść największe korzyści dla bezpieczeństwa.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
