Oddano do ruchu drogę S61 Szczuczyn – Ełk Południe
13 września 2022 r. drogowcy oddali do ruchu odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Ełk Południe o długości 23,3 km. To drugi z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie woj. warmińsko-mazurskiego, który został zakończony.
– Dotrzymujemy słowa danego Polakom. Via Baltica staje się faktem. Oddajemy do ruchu kolejny odcinek tego ważnego szlaku komunikacyjnego. Wkrótce kolejne dobre wiadomości dla kierowców – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
- Od dziś kierowcy mają do dyspozycji blisko 130 km polskiego odcinka szlaku Via Baltica, a przed końcem roku udostępnimy kolejne ponad 24 km tej trasy. W 2024 r. udostępnimy obwodnicę Łomży, łącząc w całość S61 pomiędzy Budziskiem i Ostrowią Mazowiecką – podkreślił Tomasz Żuchowski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Co zyskają kierowcy?
Zgodnie z umową powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstały m.in. węzły Guty i Ełk Południe, para Miejsc Obsługi Podróżnych Niekrasy, 19 obiektów inżynierskich oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Tymczasowo przez Ełk
Do czasu zakończenia budowy odcinka Ełk Południe – Wysokie ruch między odcinkami Ełk Południe – Wysokie i Wysokie – Raczki (od węzła Ełk Południe do węzła Kalinowo) będzie odbywał się, tak jak dotychczas, czyli przez Ełk. Trasa przejazdu będzie prowadziła drogami krajowymi nr 65 i 16. W Ełku będą to ulice Grajewska, Przemysłowa i Suwalska. Ruch tranzytowy z węzłów Raczki i Guty będzie natomiast kierowany tak jak dotychczas, czyli drogami krajowymi nr 8 i 61 przez Augustów i Grajewo.
Koszt inwestycji i dofinansowanie z Unii Europejskiej
Wykonawcą ponad 23-kilometrowego fragmentu trasy od miejscowości Szczuczyn do węzła Ełk Południe o wartości 700 mln zł było konsorcjum firm PORR i Unibep.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko.
Źródło: tekst GDDKiA O/Olsztyn, www.gov.pl/web/gddkia-olsztyn/