Obwodnica Gostynia w Programie budowy 100 obwodnic
12 grudnia o godzinie 12:12 kierowcom udostępniono obwodnicę Gostynia w ciągu DK12. Jest to piąta obwodnica zrealizowana na terenie Wielkopolski w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Nowy, ponad 17-kilometrowy odcinek drogi krajowej wyprowadza ruch tranzytowy poza centrum miasta.
Bezkolizyjny przebieg nowej trasy
W ramach inwestycji powstał nowy odcinek drogi klasy GP – drogi głównej ruchu przyspieszonego – o przekroju jednej jezdni z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Obwodnica Gostynia została poprowadzona nowym śladem, co pozwoliło na zapewnienie bezkolizyjnego ruchu oraz zwiększenie przepustowości układu drogowego.
Zakres robót i parametry techniczne
Podczas realizacji obwodnicy Gostynia wykonano około 500 tys. m³ wykopów oraz 600 tys. m³ nasypów. W pasie drogowym o powierzchni 450 tys. m² wykonano obsiew trawą. Nawierzchnia bitumiczna zajmuje łącznie 22 tys. m², co odpowiada powierzchni około 30 boisk piłkarskich.
Na obiektach mostowych wbudowano 17 tys. m³ betonu, co odpowiada objętości siedmiu basenów olimpijskich. W ramach zadania powstało 10 wiaduktów, dwa mosty, dwa przejścia dla zwierząt oraz infrastruktura zwiększająca bezpieczeństwo ruchu i ograniczająca oddziaływanie drogi na środowisko.
Realizacja i finansowanie inwestycji
Wykonawcą inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” była Grupa Mirbud (Mirbud i Kobylarnia). Umowę podpisano w czerwcu 2021 r., a wartość zadania wyniosła około 290 mln zł. Budowa została dofinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Obwodnica Gostynia stanowi istotny element układu komunikacyjnego południowej Wielkopolski, usprawniając przejazd pomiędzy Lesznem a Jarocinem.
Znaczenie obwodnicy Gostynia dla mieszkańców i regionu
Nowa obwodnica Gostynia wyprowadza ruch tranzytowy, w tym ciężki transport, poza centrum Gostynia i Piasków. Inwestycja przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu życia mieszkańców i wpisuje się w założenia strategii „Wizja Zero”, zakładającej eliminację śmiertelnych wypadków drogowych do 2050 roku.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
