Oddano kierowcom pierwszy obiekt na obwodnicy Praszki
Budowa blisko 13-kilometrowego odcinka obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45 to jedno z zadań realizowanych aktualnie na terenie woj. opolskiego w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.
Jakie prace są prowadzone?
Aktualnie zaawansowanie dla tej inwestycji wynosi około 85 proc. Wykonawca zakończył prace związane z układaniem poszczególnych warstw nawierzchni – wiążącej i ścieralnej na trasie głównej.
Na trasie głównej widoczne jest już oznakowanie poziome wykonane w technologii grubowarstwowej. Na jezdniach dodatkowych i drogach gminnych finalizowane jest układanie warstwy ścieralnej. Trwa montaż elementów infrastruktury drogowej – drogowych barier ochronnych, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych oraz ogrodzeń w ciągu trasy głównej. Prowadzone są prace przy budowie rond, na których częściowo odbywa się już ruch.
2 grudnia br. udostępniono użytkownikom wiadukt w ciągu drogi gminnej pomiędzy Praszką i Rosochami. Obiekt ten przeszedł pozytywnie próby obciążeniowe, a wykonawca uzyskał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.
Zakres inwestycji
Obwodnica rozpoczyna się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45, następnie omija Gorzów Śląski od strony zachodniej, oraz Praszkę od strony wschodniej i kończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś.
Obiekty inżynierskie i ronda
W ramach inwestycji wybudowano dziesięć obiektów inżynierskich, w tym obiekty mostowe nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy.
Zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda w ciągu obwodnicy. Ronda budowane są na jej początku i końcu oraz na przecięciu z obecnym przebiegiem dróg krajowych nr 42 i 45. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na wszystkich skrzyżowaniach, w obrębie wyspy środkowej został zaprojektowany pierścień o szerokości 1 m, stanowiący rezerwę dla przejazdu samochodów ciężarowych i autobusów.
Korzyści wynikające z budowy obwodnicy
Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja obwodnicy umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego pozwoli na odciążenie z ruchu tranzytowego istniejących ciągów dróg krajowych nr 42 i 45 w centrum tych miast, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.
Oddanie całości inwestycji do ruchu planuje się w II kw. 2023 r.
Źródło: tekst GDDKiA O/Opole, www.gov.pl/web/gddkia-opole/